Tartu linnavalitsus saatis volikogule eelnõu, mille kohaselt ei anta 2024. aastast ühtegi tasuta parkimisluba Tartu linnavalitsuse enda töötajatele ega ka teistele asutustele. 2025. aasta algusest soovitakse kaotada tasuta parkimise võimalus ka kõikidele elektriautodele. 

Tasuta parkimisõiguse kaotamisega soovib linnavalitsus vähendada enda ja oma asutuste poolt tekitatavat koormust kesklinna tänavatele ja parklatele. Lisaks aitab muutus suunata oma töötajaid kasutama tervise- ja keskkonnasõbralikumaid liikumisviise. Tartu linnavalitsus kutsub üles ka teisi organisatsioone vaatama üle oma liikumisharjumusi, et linnakeskkonda koos parandada. 

Tartu abilinnapea Raimond Tamm ütles, et kesklinna inimesekeskseks muutmine on Tartu strateegiline suund. “Parema linnaruumi loomiseks peame tegelema liigsest autoliiklusest tulevate ohtude, müra ja keskkonnamõju vähendamisega ning alternatiivsete liikumisviiside soosimisega. Seetõttu soovime linnavalitsuses motiveerida inimesi eriti just kesklinnas vähem autot kasutama ja sellega koos väheneb ka seal parkivate autode arv. Eriti oluline on vähendada kesklinnas terve tööpäeva seisvate sõidukite arvu,” selgitas Tamm. 

Muutuste elluviimiseks näitab Tartu linnavalitsus eeskuju ning analüüsib oma töötajate liikumisviise ja -vajadusi. Hetkel on linnavalitsus andnud välja 149 tasuta parkimise luba, millest 81 on linnavalitsuse osakondade ja hallatavate asutuste kasutuses ning 68 muude asutuste kasutuses. Alates uuest aastast kaotavad kõik need kehtivuse ja uusi ei väljastata. 

Edaspidi saavad linnavalitsuse osakonnad või allasutused osta parkimislubasid samamoodi nagu kõik teised, kuid iga selline ost peab olema hästi põhjendatud ja seotud konkreetsete tööülesannete täitmisega. Selline muudatus teeb linna juhtimise läbipaistvamaks, aitab kaasa linnaruumi arendamisele, kliimaeesmärkide täitmisele ning liikumisviiside mitmekesistamisele. 

Eelnõu kohaselt kaob 2025. aastast tasuta parkimise õigus ka kõikidele elektrisõidukitele, kuna hoolimata keskkonnasäästlikumale jõuallikale ei ole nende juhtidele privileegide andmine kooskõlas varem kirjeldatud linnaruumi arengusuundadega. Praegu on tasuta parkimisluba väljastatud juba ligi 1150 elektrisõidukitele ja kesklinnas parkimise soodustamine nii suurele masinate arvule ei ole põhjendatud. Elektrisõidukite tasuta parkimise õigus kehtib eelnõu kohaselt 2024. aasta lõpuni. 

Sama eelnõuga on kavas muuta kehtetuks ka liikumispuudega juhi ja liikumispuudega või pimedat inimest teenindava sõiduki juhi tasuta parkimise õigust puudutavad paragrahvid, kuna need on nagunii sätestatud liiklusseaduses. Linnal ei ole vaja neid sätteid oma määrustega dubleerida ning lähtutakse riiklikest seadustest. Liikumispuudega inimese jaoks ei muutu parkimiskorralduses midagi.