Kui keskkonnateemalistes artiklites võetakse jutuks autod, siis lugeja enamasti eeldab, et rääkima hakatakse naftatipust, saastunud linnaõhust või autostumisest. Kui sõna võtab mõni liikluspolitseinik, siis tundub loogiline, et kõne alla tulevad roolijoodikud, kihutajad ja rängad avariid. Müügiinimesed ja autofännid räägivad ka vaimustavast disaineritööst ja sõiduomadustest. Bioneer otsustas välise ilu, avariid ja keskkonnakriisid hetkeks kõrvale jätta ja rääkida autost kui ruumist, kus inimene sageli pikki tunde veetma peab.

Oletagem, et saite just uue auto omanikuks. Teie masin särab ja autosse istudes võtab teid vastu vaimustav „uue auto lõhn“. Mis selle salapärase rahahõngulise aroomi siis tekitab?

Kahjuks pole tutika auto lõhnas midagi head. See on gaaside segu, mida oleks targem üldse mitte sisse hingata. Kultusemaiguline lõhnabukett võib tervisele suisa ohtlik olla. Miks? Sest tegemist on paraja kemikaalide supiga, millest ei puudu ka ftalaadid, lenduvad orgaanilised ühendid ehk VOC-ühendid ja formaldehüüdid. Tänada nende lõhnavate ühendite eest võite nii plastikut, liime, vaipasid kui ka muid sünteetilisi materjale, mis teid uues masinas ümbritsevad.

Kulub aastaid enne, kui teie autost tootmisprotsesside käigus tekkinud mürgised ühendid välja tuulduvad. Kahjuks ei saa keegi garanteerida, et tänavatolmust ja lõhnakuuskedest uued asemele ei tule.

Suuremal osal autotootjatest on tarbijate tervisest ükskõik täpselt niikaua, kuni ostjad ei protesteeri või seadusandlus ei näe ette ohutumaid lahendusi. Kuna eurooplased suhtuvad autodesse teisiti kui ameeriklased ning Euroopas ollakse autode suhtes kriitilisemad, siis on siinse turu tarvis asutud tootma nn keskkonna- ja tervisesõbralikuma sisustusega autosid.  

Tarbijate teavitamisega tegelev organisatsioon Healty Car viis läbi uuringu 300 erinevat marki auto vahel. Masinate sisustusest otsiti ka eriti ebatervislikke aineid nagu broom, kloor ja raskemetallid, sest just neid on seostatud vähi, sünnidefektide, maksakahjustuste, allergiate ja õpiraskustega. Tabeli testi tulemustega leiate Healty Car kodulehelt.

Euroopas on allergiavaba autosisustus muutunud lausa omaette trendiks. Näiteks Ford Motor Company on Saksamaal asuvas laboris testinud läbi ligi 100 erinevat materjali, et tuvastada nende sobivust allergikutele. Ford julgeb tervisest hoolivatele klientidele soovitada selliseid mudeleid nagu Ka, Focus, C-MAX, S-MAX, Galaxy ja Mondeo.

Jaapanis on Toyota Motor Company samuti alandamas ohtlike ainete kasutust autodes. Toyota on võtnud hingeasjaks VOC-ühendite, formaldehüüdide ja tolueeni koguste vähendamise.

Mida siis selle uue auto lõhnaga teha? Kõige kindlam on autot valides kohe tervise- ja keskkonnasõbralikuma mudeli kasuks otsustada. Enne kui ostate auto, küsige müüjalt infot.

Ohtlikud ained:

VOC-ühendid satuvad inimorganismi peamiselt hingamisteede kaudu. Põhilised sümptomid, mida VOC-ühendid tekitavad on ärritav toime silmadele ja hingamisteedele. Neid ühendeid leidub latekstihendites, põrandaliimis, mööblis, puhastusvahendites ja värvides.

Formaldehüüdid on ruumides enim levinud toksiinid. Need on mürgised lenduvad ühendid, mida kasutatakse liimides ja nüüdisaegsetes ehitusmaterjalides, eriti on seda tunda uue mööbli või põrandakatte puhul. Formaldehüüde leidub nii majapidamisgaasis kui ka tubakasuitsus. Need ained võivad tekitada limaskestade põletikke, kroonilisi hingamisteede haigusi, astmat, ka vähktõbe ja psüühikaprobleeme.

Tolueeni seostatakse iseeneslike abortidega, maksa- ja närvisüsteemi kahjustustega ning nahaärritustega.

Ftaalaate kasutatakse peamiselt plastiku pehmendajatena, aga ka värvides, liimides, pakendites ja põrandakatetes. Ftalaate on seostatud hormonaalsüsteemi talituse häiretega, vähiga, arengudefektidega ja allergiaga.


Allikas: Current.com; CNN; Healty Car