E-kaubanduse eksperdid ennustavad, et selleaastane must reede püstitab uusi müügirekordeid, jättes pandeemia tõttu füüsilistest kauplustes ostlemise tagaplaanile ning e-poed haaravad juhtkoha.

E-kaubanduse eksperdid ennustavad, et selleaastane must reede püstitab uusi müügirekordeid, jättes pandeemia tõttu füüsilistest kauplustes ostlemise tagaplaanile ning e-poed haaravad juhtkoha.

Ameerika Ühendriikides alguse saanud musta reede traditsioon muutus juba aastaid tagasi populaarseks kogu maailmas, meelitades iga aasta miljoneid inimesi otsima kaupluste häid pakkumisi. E-kaubanduse sektori kasvuga eelistavad ostjad ülerahvastatud poodide asemel aga üha enam oma oste teha veebis.

Kui statistika kohaselt olid USA e-kaubanduse 2013. aasta musta reede müüginumbrid veidi üle 1,9 miljardi dollari, siis eelmisel aastal oli see number ligi 7,5 miljardit dollarit. Ühtlasi e-ostles sel päeval eelmisel aastal ligi 93 miljonit ameeriklast.

Sama trendi näitab ka Eesti statistika. Uuringufirma Norstati poolt oktoobris läbi viidud uuring inimeste jõuluostude tegemiste kohta Balti riikides näitas, et tänavu ostab juba 16% eestlastest kingitusi ainult veebist. Kuigi endiselt on kõige populaarsem kinkide ostmine nii veebist kui ka füüsilistest poodidest (57%), siis ainult e-poodide eelistamise osakaal on kasvuteel.

Uued müügirekordid

Raimondas Žilenase sõnul peaksid selle aasta musta reede e-kaubanduse müüginumbrid jõudma rekordkõrgusele, võttes arvesse viimaste aastate trende, Covid-19 pandeemia mõju tarbimisharjumustele ja piiranguid füüsilistele kauplustele.

„2020 on tõeliselt erakordne aasta kogu e-kaubanduse sektori jaoks. Hiljutisest Google'i poolt läbiviidud uuringust selgus, et tervelt 73 protsenti ameeriklastest lubab tänavusel mustal reedel osta veebist rohkem kui eelmisel aastal,“ lausus Žilenas.

Žilenas lisas, et mitte ainult ameeriklased, vaid ka Balti riikide elanikud on meelestatud üha rohkem ja sagedamini just veebist ostma. „Seda trendi nägime juba kevadise eriolukorra ajal, mil meie müüginumbrid kasvasid 40% võrreldes eelmise aastaga. Samuti ületas selle aasta Vallaliste päev (11. november) eelmise aasta musta reedet kõikides mahtudes - nii klientide, kaupade kui ka müüjate osas. Meie hinnangul ostsid sel päeval kolme Balti riigi kliendid umbes 50 tuhat kaupa. Ilmselgelt toob lähenev must reede uue rekordi. Mitte ainult meie, vaid ka sajad meie turupõhise kauplemise kliendid jagavad oma parimaid pakkumisi”.

Eelistatakse üha kallimaid kaupu ja rohkem tooteid

Musta reede ülemaailmsed trendid on igal aastal küllaltki sarnased – tavaliselt eelistatakse osta riideid ja kingi, samuti soovitakse saada osa allahindlustest hinnalisematele toodetele, nagu elektroonika: telerid, arvutid või nutiseadmed, kodutehnika ja mööbel.

Sarnast suunda kinnitab ka Norstati uuring, mille kohaselt plaanivad eestlased osta selle aasta jõulukingiks koduseks meelelahutuseks mõeldud kingitusi (36%), kehahooldus- ja ilutooteid (30%) ning praktilise kasutusega kingitusi nagu elektroonika- ja nutiseadmed, kodutehnika (26%).

„Must reede on muutumas üha olulisemaks sündmuseks Balti riikides, mida tõestavad ka meie interneti kaubanduskeskuse külastatavus ja tellimusnumbrid. Näiteks eelmisel aastal tehti kahe nädala jooksul enne musta reedet tellimusi ligi viiendiku võrra rohkem kui 2018. aastal ning ainuüksi musta reede õhtul ja hommikul kasvas meie külastuste arv 50% võrra võrreldes eelneva aastaga,“ tõi Žilenas esile, lisades, et see aasta ootavad nad 50% suuremat müüki.

Tema sõnul valisid kliendid eelmisel aastal kampaania raames üha kallimaid kaupu ning keskmine ostukorv ületas 60 € ja sisaldas vähemalt kahte toodet. Ka Norstati uuringu kohaselt plaanib 29% vastanutest jõulukingitustele kokku kulutada musta reede ja jõuluaegsel perioodil 50-100 eurot ning 20% isegi 150-200 eurot. Naised ja 40-aastased plaanivad suuremaid summasid kulutada kui mehed või 30-aastased. Enamik 60-74-aastaseid (35%) kaaluvad jõulukinke osta 50-100 euro väärtuses.