Reedel tõi Alexela Eesti turule esimese kohalikul toormel põhineva veeldatud biometaani ehk bio-LNG, mida hakatakse müüma Alexela Saku ja Jüri tanklas raskeveokite kütusena.
- Energeetika
- 2. september 2024
- Foto: Alexela
Alexela tarnis esimese koguse veeldatud biometaani Rootsist 2022. aastal. Reedel aga jõudis Eestisse esimene Alexela enda poolt toodetud veeldatud biometaani partii, mis annab uue tõuke Eesti ringmajanduse arengule. Nõudlus veeldatud biometaani järele ainult kasvab, sest kogu Baltikumi rasketranspordis pööratakse järjest enam tähelepanu kasvuhoonegaaside heidete nulli viimisele.
Alexela jätkusuutlike kütuste valdkonna juht Artur Dianov rõhutas, et bio-LNG on rasketranspordi roheülemineku üks võtmetegureid. „Oleme täna Eestis kohalikul toormel põhineva energiakandjate eestvedajad,“ ütles ta.
„Maailmas on täna ainult kolm LNG terminali, mis suudavad biometaani meile sobival viisil veeldada. Meie rajatud Hamina LNG terminal Soomes on üks neist. Bio-LNG tarneahela loomine Eesti ja Soome vahel on kindlasti oluline samm keskkonda säästvama tuleviku suunas,” lisas Dianov.
Bio-LNG on rasketranspordi jaoks sobilik roheline kütus eelkõige töökindluse ja võimekuse poolest. Alexela veokeid haldava ja vedusid teostava Alexela Motorsi sõidukitest juba pea pool töötab gaasiliste kütuste peal, sealhulgas on tagatud suutlikkus sõita nii biometaani, LNG kui ka CNG jõul. Kasutuskogemust on tänaseks kogunenud 4,2 miljonit kilomeetrit ja eesmärk on sarnaste biogaasisõidukite arvu suurendamine, arvestades ettenähtavat diiselveokite olulist hinnatõusu lähiaastatel.
Alexela juhatuse esimees Marti Hääl rõhutab, et energia varustuskindluse aitavad Eestis tagada eelkõige kohalikul toormel põhinev energia tootmine ehk ringmajandus ning tugev koostöö naaberriikidega. „Jäätmetest biogaasi tootmine annab meile vajaliku varustuskindluse, sest biogaasi saab kasutada nii soojatootmises, elektritootmises kui ka jätkusuutlikus maa- ja meretranspordis. Meie eesmärk on parandada Eesti ühiskonna heaolu ning vähendab sõltuvust importkütustest,“ rääkis ta.
Seejuures kiidab Hääl Soome investeerimiskeskkonda.
„Tegu on ajaloo ühe suurima Eesti otseinvesteeringuga Soome territooriumil, mis oli võimalik tänu sealse avaliku sektori pingutusele tagada investeerimiskindlus. Paratamatult liiguvad just mastaapsed investeeringud sinna, kus on tagatud parim ettenähtavus, mitte ei varitse oht, et juba mõne aasta pärast toimub poliitiline kannapööre, mis vaiba alt tõmbab.“
Energiaettevõtte Alexela plaan on muuta bio-LNG peamiseks energiakandjaks Alexela LNG tanklates. „Meie soov on leida lahendusi, mis aitavad säilitada Eesti väärtuslikku elukeskkonda, vähendada seejuures süsinikujalajälge, aga samas aidata hoida ja arendada kohaliku majanduse konkurentsivõimet. Täna oleme Eesti põllumeeste, biometaani tootjate ja paljude teiste partneritega ühendanud jõud ning loodame anda Eesti tulevikku olulise panuse,“ ütles Hääl.
Kui sulle see lugu meeldis, siis toeta sõltumatut rohelist meediat Anneta