Elektriautodele ülemineku laineharjal kiiret rikastumist lootnud jäätmekäitlusettevõtted on silmitsi ootamatu murega: elektriautode akud kestavad oodatust palju kauem ning nende ümbertöötlemiseks pole piisavalt nõudlust.

„Kui esimesed masstoodetud elektriautod 15 aastat tagasi turule jõudsid, oli tehnoloogia veel väga algeline. Paljud neist autodest lõpetasid kõigest loetud aastate järel romula järjekorras. Kuna siis puudus veel ka lahendus sellises mahus vanade autoakude ümbertöötlemiseks, hakati akude keskkonnamõju hirmus paaniliselt ümbertöötlemisvõimekust arendama,“ räägib Elektrum Drive’i äriarendusjuht Martin Raadik.

Teiste seas asutas elektriautode akude ümbertöötlemisettevõtte Tesla endine tehnoloogiajuht JB Straubel, kelle firma Redwood Materials on pidanud nüüd oma plaane radikaalselt muutma – vanu akusid jõuab ringlusse oodatust palju vähem.

 

Aku sureb viimasena

 

Martin Raadiku kinnitusel on kaasaegsete elektriautode akud disainitud kestma keskmiselt umbes 300 000 kilomeetrit läbisõitu.

„Autotootjad loevad elektriauto aku eluea lõppenuks, kui selle mahtuvus langeb alla 80%. Kuid selle piiri kätte jõudmisel ei muutu auto sugugi kasutuskõlbmatuks. Kui uus auto läbib ühe laadimisega näiteks 500 kilomeetrit, siis 80% jõudluseni kahanenud aku suudab jätkuvalt läbida ühe laadimisega 400 kilomeetrit, mis on “eluea lõppu” jõudnud aku kohta igati praktiline sõiduulatus,” rääkis Elektrum Drive’i esindaja.

Kuna elektriautodel on vähem liikuvaid osi kui sisepõlemismootoriga autodel, siis hinnatakse nende eluiga oluliselt pikemaks kui sisepõlemismootoriga autodel.

„Tesla Model S aastatepikkuste analüüside andmed näitavad, et paljud autod säilitavad üle 90% oma akumahtuvusest ka pärast 250 000 km läbimist, mida loetakse keskmise sisepõlemismootoriga auto elueaks. See näitab, et elektriautod võivad olla vastupidavamad kui tavalised autod – ülejäänud auto laguneb kindlasti varem kui täielik töövõimetus elektriauto akut tabab,“ nentis Raadik.  

 

Rohkem põhjuseid elektriautot osta

 

Sõidukõlbmatuks muutunud autode elujõulisi akusid on Martin Raadiku sõnul võimalik kasutada edasi energiasalvestitena päikse- ja tuuleenergia parkides, kus energia talletamine akudesse aitab elektrivõrku stabiliseerida.  

„See, et jäätmekäitletel pole ümbertöötlemiseks piisavalt kasutuskõlbmatuid akusid, on keskkonnahoiu seisukohalt pigem positiivne probleem. Loodetavasti annab see paljudele autoostu kaaluvatele inimestele ka julgustava tõuke vaadata elektriautode suunas. Elektrum Drive plaanib juba lähiaastatel mitmekordistada elektrilaadijate arvu kõikjal Eestis, tänu millele võivad ka väljaspool suuri tõmbekeskusi elavad inimesed rahuliku südamega elektrisõidukite ostmist kaaluda,“ kinnitas Martin Raadik.

Eestis on hetkel kasutuses üle 8600 elektriauto ning kümnendi lõpuks on oodata elektriautode arvu hüppelist kasvu. Euroopa Transpordi ja Keskkonna Föderatsiooni prognoosi kohaselt peaks 2030. aastaks olema Eestis üle 70 000 elektriauto, mis eeldab laiaulatusliku elektrisõidukite laadimisvõrgu rajamist. 

“Kui täna on Eestis üle 100 Elektrum Drive laadimiskoha, siis 2025. aasta lõpuks tõuseb see 330-ni, 2026. aastaga ligi 600-ni ning 2027. aastaks 800-ni. Muuhulgas tekivad laadimisjaamad näiteks enam kui 200 Coop kaupluse juurde üle Eesti,” rääkis Martin Raadik Elektrum Drive’i laadimistaristu laiendamisplaanidest.