Eesti looduslike puhastusvahendite turu noorim liige on nõudepesutablette valmistav ÖRN. ÖRN OÜ looja Annika Veisson avalikustab, kust tekkis mõte puhastusvahendite tootmaasumiseks.
- Tarbimine ja tervis
- Helen Orav, Roheline Vihmavari
- 5. veebruar 2016
Hakkasin süvenenult oma kodu puhastamise peale mõtlema, kui sain emaks. Kui enda tervisest pole vaja enne suuremaid haigusi pikemalt mõelda, siis laste tervise eest vastutavad nende vanemad. See on peaaegu vastutus teise inimese elu eest.
Mitmete puhastusvahendite tugev lõhn tekitas mul juba varem koheselt peavalu, iiveldust ning nõrkustunnet, mis on mürgistuse tüüpilised tundemärgid. Otsustasin, et beebide saabudes ma tavakeemiat koju enam ei too. Paljudele vahenditele oli ka supermarketis alternatiive olemas, välja arvatud nõudepesumasina tablettidel, mida oli valikus vaid kaks erinevat.
Hakkasin otsima muid lahendusi ning avastasin, et tablette saab ka ise valmistada. Paar aastat tegin tablette enda tarvis, aga huvi oli väga suur ning see tegevus kasvas ettevõtluseks. Pesutulemused polnud küll nii head kui mürgiste vahenditega, pidin kasutama kuumemat vett ning mõnikord kahte tabletti pesukorra kohta, aga kuna need ei tekita peavalu ning minu süda saab rahul olla laste tervise pärast, võin selle pingutuse teha. Siiani lastel allergiaid tekkinud ei ole.
Kui oluliseks peate, et Teie toodang valmib Eestis kohapeal? Tooraine on ju nagunii mitte-eestimaine.
Meie toote puhul polegi väga võimalik tootmist sisse osta, kuna tootmistehnoloogia on olemasolevast erinev. Tehastes pressib masin kuivained lihtsalt kokku, meie aga lisame loputuse eesmärgil ka äädika, tabletid tekivad vorme kasutades ning erinevalt tavatehnoloogiast on tabletis jääkniiskus. Lisaks on meil erinev retsept, milles ei tohi allahindlusi teha. See tähendab jällegi seda, et suur tehas peaks meie pärast tervet liini muutma. Meie jaoks oleks Euroopa või Hiina tehaste kasutamine võimatult kulukas.
Eestis on tööjõumaksud tõesti väga kõrged, alustava ettevõtte tulu läheb pea täies ulatuses riigile. Samas, on meil võimalik praegu tootmismahte väga paindlikult juhtida, kui tootes ilmneb puudusi, saame paranduse kiiresti sisse viia. Võrreldes eelmise aastaga on tootmisvõimsus kasvanud – töö käigus tekivad uued ideed, kuidas tootmise etappe efektiivsemaks muuta. Tootmine kiirenes märgatavalt, kui kolisime korralikku tootmisruumi. Tihti laheneb probleem hoopis teise tööstusharu lahendusi kaaludes, näiteks pakkimissüsteemi loomiseks saime ideid hoopis kondiitritööstusest.
Eestis enda tootmist omades saab ka keskkonnasäästlikkust igal sammul järgida – hetkel meil peaaegu puuduvad kaod. Nordic Svani ökomärgise puhul on samuti oluline, et tootmises kasutatav energia, vesi ja materjalid oleksid võimalikult mitmeti taaskasutatud, säästlikud. Tootmise ülesehitamisel oleme seda kohe alguses järginud.
Millest ise tarbijana vastavas kaubakategoorias veel puudust tunnete?
Mitmed meie kliendid on öelnud, et WC-puhastusvahendi kasutamise järgselt tuleb korterit kaua tuulutada, kuna ruumides olev lõhn on talumatu ning füüsilisi vaevusi põhjustav. Inimesed otsivad neutraalsemaid lahendusi.
Mis tarbijaid motiveerib valima just Teie toodet?
Meie esimene kliendigrupp on teadlikud tarbijad, kes mõtlevad peale hinna ja kiire efekti ka muudele toote omadustele ning toote kasutamise pikemaajalisele mõjule tervisele ning keskkonnale. See grupp kasutab üldiselt ka teisi ökotooteid. Teiseks on suur hulk inimesi, kellele on toidu päritolu ning koostise jälgimine elementaarne, aga kodukeemiast ning selle koostisest või toidunõudelt organismi sattuvatest ainetest on nad vähe kuulnud. Mõlemad segmendid on võrreldes Põhjamaadega väiksearvulised, aga tarbijakäitumine muutub Eestis väga kiiresti.
Millised on tulevikuplaanid ja kuhu /näete oma brändi arenemas?
Oleme oma brändi loomisel Põhjamaid silmas pidanud nii tagasihoidlikus kujunduses kui nimes („örn“ tähendab rootsi- ja teistes skandinaavia keeltes „kotkas“).
Kui palju Te isiklikus tarbimises jälgite, et toode oleks keskkonnasõbralikult toodetud, kannaks ökomärgist?
Igal sammul. Teades, kui keeruline on ökomärgist saada, hindan väga ettevõtteid, kes selle tee on läbi teinud.
Kas tootel on ökomärgised või soovite sinnani jõuda? Miks see on oluline?
Taotleme hetkel tootmisele ning toodetele Põhjamaade Luigemärki (Nordic Svan). Sõltumatu organisatsiooni välja antud sertifikaat annab tarbijale kindluse, et tegu pole pettusega. Samuti peaks see põhjanaabrite juures kergemini uksi avama.
Euroopa Liidu ökomärgis on omistatud viiele Eesti ettevõttele. Eesti kosmeetikatootjad arutavad, kas sarnaselt toidutootjate mahemärgisega tuleks Eesti välja töötada ka tarbekaupade märgised – kosmeetikale ja kodukeemiale?
Kindlasti oleks siseriiklik märgistus ettevõttele abiks. Kui vaadata Ameerika Ühendriikide tootjaid, siis neil on tihti 5-6 siseriiklikku erineva organisatsiooni märki nii toodetel kui koduleheküljel. Kindlasti oleks Eesti märgile kvalifitseerumine ettevõttele lihtsam juba rahalises mõttes. Paljusid uuringuid, mis Saksamaa Ecocert, Põhjamaade Nordic Svan või Euroopa Liidu Ecolabel nõuavad, pole võimalik näiteks Eestis teostada. Välisriigis uuringu läbiviimine on aga tihti väga aeganõudev ning kulukas. Eesti märgi taotlemisel saaks ka uuringud läbi viia Eestis.
Kui sulle see lugu meeldis, siis toeta sõltumatut rohelist meediat Anneta