Elektriautode osakaal uute autode müügist moodustab tänavu alla 7% ning võrreldes meie lähiriikidega on elektriautode kasutusele võtmine kulgenud vaevalisemalt, mille üheks põhjuseks on inimeste suhteliselt madal teadlikkus elektriautode kodus laadimise võimalustest. Topauto teenindusjuht Dan Mustjatse ja Terminal Oili juhatuse liige Alan Vaht annavad nõu, kuidas ja millist elektriauto laadijat endale koju valida.
- Transport ja linnaplaneerimine
- 9. september 2024
- Foto: Elektriautode laadija messil. / Janek Jõgisaar, Bioneer.ee
"Topautol on võrreldes ülejäänud turuga väga hea elektriautode valik ning näeme üsna tihti, et inimesed ei ole koduse laadija soetamist läbi mõelnud. Mina soovitan suhtuda laadijasse nagu igasse vajalikku auto lisavarustusse, näiteks talverehvidesse, ning see juba koos uue autoga osta," soovitas Mustjatse. "Laadija hind võib jääda korralike talverehvide ühe-kahe jooksu hinna juurde, aga kasutusmugavusele annab isiklik laadija tohutult juurde võrreldes lihtsalt seinapistikust laadimisega.”
1-faasiline või 3-faasiline elektrisüsteem
Elektriauto laadija soetamisel on kõige olulisem teada, milline on kodune elektrisüsteem. Kui süsteem on ühefaasiline, sobib majapidamisse ühefaasiline laadija, mille maksimaalne laadimisvõimsus on 7,4 kW, mis aga omakorda nõuab 32-amprilist peakaitset. Vastasel juhul laeb laadija vastavalt kaitsme suurusele aeglasemalt. Kolmefaasilise voolu puhul tuleks soetada kolmefaasiline laadija.
"Elektriautode vahelduvvoolu laadimisvõimekus on reeglina 11 kW ning vähestel elektriautodel võib see olla ka 22 kW. Mõlemal juhul on vaja 3-faasilist elektritoidet. 11 kW võimsuse korral on vaja voolutugevust 16 amprit ning 22 kW võimsuse korral 32 amprit," selgitas Terminal Oili juhatuse liige ning elektriautode entusiast Alan Vaht. "22 kW laadija sobib kõikidele elektriautodele ja pistikhübriididele, seega võiks see olla esimene valik, sest 11 kW ja 22 kW laadija hinnavahe on ca 50 € ning tulevikku vaatavalt on igal juhul mõistlik soetada koju 3-faasiline 22 kW võimsusega laadija," lisas Vaht.
Rumal või nutikas laadija?
Kui elektriauto omanik hakkab endale kodust laadijat valima, on kõige olulisem endale selgeks teha, mis vahe on avariilaadijal, rumalal laadijal ning nutikal laadijal. Avariilaadija on tavaliselt autoga kaasas olev ja tavapärasest kodusest 220V elektripistikust laadimiseks mõeldud laadija. Kuna tavapärases seinapistikus on 1-faasiline elektrivool voolutugevusega 10 amprit, siis laadimiseks saadaolev maksimaalne võimsus on kõigest 2,2 kW, mis tähendab, et ühe tunni jooksul saab antud pistikust kätte 2,2 kWh elektrit. Sel juhul kulub näiteks 50 kWh aku täis laadimiseks 23 tundi, 75 kWh aku laadimiseks aga juba 34 tundi.
„Avariilaadijat ei ole mõistlik pidevalt auto laadimiseks kasutada, kuna see on aeglane, paneb elektrijuhtmetele suure koormuse ning puudub võimalus laadida soodsama hinnaga elektrit,“ selgitas Dan Mustjatse. „Seetõttu on soovitav kodusesse majapidamisse soetada nutikas elektrilaadija.“
Pika elektriautode kasutamise kogemusega Alan Vaht lisas, et kuigi turult on võimalik soetada ka rumalaid laadijaid, mis laevad kiiresti ning on nutikast reeglina pisut odavamad, tasub siiski investeerida nutikasse laadijasse.
„Nutikad laadijad võimaldavad kõike seda, mida avariilaadijad ja rumalad laadijad teha ei oska. See oskab ajastada laadimisaja soodsatele elektrihinna tundidele ja võimaldab kahesuunalist laadimist ehk võimalust võtta majapidamise elekter otse auto akust, näiteks kõrgete börsihinnaga tundidel või elektrikatkestuste ajal,“ rääkis Vaht. „Juhul kui majapidamises on ka päikesepaneelid, siis enamiku nutikate laadijate oluliseks väärtuseks on ka võimalus panna auto laadima vastavalt hetkelisele päikeseelektri tootmisvõimsusele.“
Dan Mustjatse sõnul jäävad nutikate laadijate hinnad 900-1300 euro piiresse ning kui autot targalt laadida, on võimalik hinnavahe võrreldes rumala laadijaga üsna kiirelt tagasi teenida.
Kui sulle see lugu meeldis, siis toeta sõltumatut rohelist meediat Anneta