Oktoobris tähistati õiglase kaubanduse kuud. MTÜ Mondo üleskutsega liitusid 15 ettevõtet üle Eesti, kelle seas oli 10 kauplust, e-poodi või kaupluseketti, advokaadibüroo, personaliettevõte, töötubade korraldaja, veebiväljaanne, kohalik Fairtrade sertifikaadiga kohvitootja ning 31 kooli ja lasteaeda. Koolides toimunud õiglase kaubanduse tundide käigus vastas enam kui 90% noortest, et nad usuvad, et nad saavad oma ostukäitumisega mõjutada inimeste elu arengumaades.

Õiglase kaubanduse kuu raames toimunud tunnid, kakaotöötoad, mängud, poodide kampaaniad ja üritused näitasid, et inimeste osa, kes hoolimatut tarbimist ja teadmatust enam ette ei kujuta, suureneb. Eriti noored ei taha töötada ettevõtetes või osta kaupu, mille tootja ei väärtusta keskkonnaalaseid ja sotsiaalseid nõudeid võrdselt nii oma riigis kui ka kaugel ning mis rikub odavama hinna nimel inimõigusi ja reostab keskkonda. “Noored ei taha rohkem ja odavamalt, vaid vähem ja kvaliteetset, kusjuures kvaliteedi määravad tootmistingimused, inimõigused, võimalikult väike jäätmete hulk ja ringmajandus,” ütles Kristina Mänd, MTÜ Mondo vastutustundliku tarbimise eestvedaja. Seda toetab ka Accenture tehtud üle - euroopaline uuring, mis ütleb, et 73% tarbijatest tahab teada, millistel tingimustel on toit toodetud.

Esimest korda toimusid sel aastal õiglase kaubanduse kuul  lühikesed otsesaated sotsiaalmeedias, mis jõudsid kümnete tuhandete inimesteni. “Õiglase kaubanduse klubi Facebooki lehel vestlesime otselülituste käigus eestimaise Fairtrade sertifikaadiga kohvitootja OA Coffee asutajaga, peaasjalikult õiglase kaubanduse tooteid müüva poe Ehe Mood omanikega, Kuku raadio ajakirjaniku Siiri Mihkelsoniga ja õpetaja Vadim Jõgistega, kes koolis kuu jooksul teema enda südameasjaks võttis,” lisas Mänd. Lisaks toimusid sotsiaalmeedias erinevad mängud, sealhulgas suur viktoriin ning ettevõtted ja koolid jagasid õiglase kaubanduse klubi lehel viise, kuidas nemad kuusse panustasid.

10-st osalenud kauplusest, e-poest ja suurest poeketist on 9 juba varasemalt õiglase kaubanduse sõbra tunnuse omanikud. Kauplused osalesid koolitades töötajaid, tehes siseraadio- ja digitaalreklaami, märgistades riiulitel õiglaseid tooteid, korrastades ja märgistades e-poodide tootevalikuid, koostades kampaaniaid ja sihitud väljapanekuid, kirjutades harivaid blogisid ja uudiseid, korraldades mänge ja teavitades ostjaid. Lisaks poodidele osalesid ka veebiväljaanne Bioneer.ee, töötubade korraldaja Õrreke, advokaadibüroo Lindeberg, personaliettevõte Manpower ja õiglase kaubanduse märgisega kohvi maaletooja Goriziana Eesti. Omal initsiatiivil osalejaid oli kindlasti rohkem, nagu Tartu Loodusmaja ja Casest.


Oktoobrikuus suurenes õiglase kaubanduse märgisega toodete müük, näiteks Elamise Kergus elustiilipoes lausa 50%, seeläbi tõusis ka ostlejate teadlikkus.

Eestis on saadaval enam kui 650 Fairtrade märgisega toodet. Nende puhul saame olla kindlad, et nad ei ole toodetud arenguriikide inimeste elu, tervise, hariduse ja keskkonna arvelt. Õiglane on selline hind, mis pole mitte kõige odavam tarbijale, vaid selline,  mis arvestab lisaks majanduskuludele ka ühiskondlikke ja keskkondlikke kulusid nii Eestis kui arenguriikides, kust need tooted ja tooraine (kakao, kohv, tee, suhkur, puuvill, riis, banaan jne) meile tulevad.