Leedu IKEA käivitas Vilniuses testsõidud maailma esimese päikeseenergia jõul liikuva kaubarattaga. IKEA on esimene ettevõte Baltikumis, kes kasutab veebitellimuste kojuveoks sellist uudset lahendust.

  • Energeetika
  • 30. juuni 2022
  • Foto: Päikesepaneelidega laadiv kaubaratas / IKEA

Päikeseenergia jõul liikuv kastiga kaubaratas võimaldab IKEA-l pakkuda veelgi jätkusuutlikumat transporti. See vähendab õhku paiskuva süsihappegaasi kogust võrreldes diiselkütust kasutavate kaubaautodega kuni 95% ning võrreldes teiste turul olevate kaubaratastega kuni 70%.

"Jätkusuutlikkus on IKEA üks peamisi põhimõtteid ning oluline strateegiline suund. Püüdleme selle poole kõikides valdkondades, tootearendusest kuni müügitegevuseni välja. Eesmärk äritegevust keskkonnasõbralikumaks muuta määrab suures osas ka meie töö põhimõtted ja seadmete valiku. Seega oli kaupade tarneks rohelise transpordilahenduse otsimine meie jaoks loogiline asjade areng. Tellimuste kohaletoimetamine päikeseenergia jõul töötava rattaga aitab meil  hoida keskkonda ning võimaldab ka linnas paindlikumalt ringi liikuda ja kaup veelgi mugavamalt kohale toimetada," ütles  IKEA Baltikumi logistikajuht Mindaugas Černius.

Suvehooajal toimetatakse osa IKEA veebipoest ostetud kaubast kohale päikeseenergial töötava kaubarattaga. Esialgu transporditakse rattaga kuni 30kg saadetised, mille kohaletoimetamise aadress jääb Vilniuse kesklinna piirkonda ehk kuni 10km kaugusele IKEA kauplusest. Kaubarattaga  on võimalik transportida aga maksimaalselt 150kg kaaluvaid saadetisi – pea 60% IKEA tootevalikust kvalifitseerub selliseks keskkonnasõbralikuks kohaletoimetamiseks.

 

Tulevik on iselaadivate sõidukite päralt

 

Päikesepatareiga kaubaratta SunRider disainis Hollandi ettevõte Need The Globe B.V. Ettevõte on roheenergia abil liikuvate rataste arendamise üks peamisi eestvedajaid Euroopas. Nende visioon on luua fossiilkütusevaba majandus ning motiveerida võimalikult palju inimesi sõitma ratastega, mille akusid laetakse taastuvenergia abil.

"Elektrisõidukite kasutamine on maailmas null-süsinikuheite eesmärgi saavutamisele palju kaasa aidanud. Küll aga saadakse praegu suur osa akude laadimiseks kulutatud energiast endiselt fossiilkütustest, mis tähendab, et sellega kaasneb siiski arvestatav süsinikuheide. Päikeseenergia jõul liikuv ratas on ainulaadne, sest selle akut laetakse autonoomselt vaid päikesepaneelidest saadud energia abil. Päikesepaneelid annavad keskmiselt 65–70% igapäevaste tarnete jaoks vajalikust energiast, päikeselistel päevadel isegi kuni 100%," ütles ratta üks loojatest Chris van Houdt.

Tema sõnul on päikeseenergia integreerimine sellistesse objektidesse nagu kaubikud, sõiduautod, hooned ning jalgrattad tulevikus tõusuteel ehk järjest rohkem on asju, mis laevad kas täielikult või osaliselt akusid taastuvenergiaga.

„Kauba kliendini toimetamine nii, et see oleks tarbija ootustele vastamise juures ka jätkusuutlik ja kulutõhus, on paras väljakutse.  Ettevõtted otsivad järjest produktiivsemaid ja tulusamaid logistika- ja transpordilahendusi. Päikeseenergiaga toimiv kaubaratas pakub säästlikku transpordilahendust, vähendab fossiilkütuste kasutamist ning astub sammu edasi iselaadivate seadmete arengus. Lisaboonuseks on paremad liikumisvõimalused ning lihtsam parkimine kesklinnas. Ratas ei ole mitte kuidagi sõltuv laadimisvõrgustikust ega vaja aku vahetamist, muutes seeläbi ka sõiduki hooldamise lihtsamaks," selgitas Chris van Houdt.