Hoolimata laialtlevinud soovitustest uurida enne ostmist internetis müüvate veebipoodide või sotsiaalmeediakontode tausta, satuvad tarbijad jätkuvalt ebausaldusväärsete müüjate ohvriks. Eelkõige on sellised kauplejad välismaist päritolu ning neid iseloomustavad väga soodsad hinnad või ebareaalsed lubadused. Mida teha, kui pakkumised “Täna tellid, homme kaup käes!” ei osutunud tõeks ning tarbija on ilma nii rahast kui jõulukingitusteks mõeldud kaubast? Selgitab Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskus.
- Tarbimine ja tervis
- 28. detsember 2020
- Foto: Pixabay, CC Public Domain
Esmalt suhtle e-poega
Internetist tellitud kaubad ei jõua kohale eelkõige siis, kui ost on sooritatud riskantsest e-poest. E-poe ebausaldusväärsusele viitab kontaktandmete puudumine, võltskaupade müük ning „liiga hea, et olla tõsi“ tüüpi lubadused või hinnad. Lisaks petturlikele e-poodidele võivad kaubad jääda kohale toimetamata ka muidu korrektselt toimival e-poel, kui neil on probleeme tarnijaga või liiga suure tellimuste hulgaga.
Lubatud ajaks saamata jäänud tellimuste korral tuleb tarbijal esmalt proovida lahendus leida müüjaga suheldes. Kauplejale tuleb anda täiendav võimalus tellimus mõistliku aja jooksul täita. Kui e-pood seda ei tee, tuleb neil tarbijale raha tagasi maksta.
Maksevahend annab lisakaitse
Petturlike e-poodide puhul ei ole suhtlemisest ning müüjale tarnimiseks lisavõimaluste andmisest tõenäoliselt abi. Sellises olukorras on tarbijail, kes tasusid ostu eest krediitkaardiga, kui kaupa ei saanud, lisavõimalus taotleda makstud raha tagasi panga abiga. Sama õigus on tarbijail ka siis, kui e-pood keeldub raha tagastamast ja paneb tarbijad ebamõislikult pikaks ajaks ootele. Sellises olukorras on tarbijal võimalus pöörduda talle krediitkaardi väljastanud panga poole, et tehing vaidlustada ning raha tagasi nõuda (chargeback). Pangale tuleb muuhulgas edastada ka kirjavahetus kauplejaga, mis tõendaks juba tehtud iseseisvaid pingutusi lahenduste leidmisel. Kui kauplejaga ühendust saada ei õnnestu, tuleb ka see tagasinõude dokumentides ära märkida.
EL tarbija nõustamiskeskuse kogemus tarbijakaebuste lahendamisel näitab, et paljudel juhtudel on tarbijad just panga abiga oma raha tagasi saanud. Seda võimalust tasub kasutada ka saabumata jäänud jõuluostude korral, kui e-pood ei täida oma kohustusi. Lisaks krediitkaardiga kaasas käivale võimalusele alustada tagasinõudemenetlust, on sarnane lisakaitse ka elektrooniliste maksesüsteemide, nagu nt PayPal, kasutajatel.
Petturlikud veebipoed ei paku alati krediitkaardiga maksmise võimalust ning kauba eest tasumine toimub pangaülekandega. Sellisel juhul on tarbija arvelt maha läinud summade tagasisaamine vähetõenäoline. Siiski tasub enne nõudest loobumist nõu küsida, nt EL tarbija nõustamiskeskusest, mis lahendab tarbijate piiriüleseid kaebusi (www.ecc.ee).
Kui sulle see lugu meeldis, siis toeta sõltumatut rohelist meediat Anneta