Elektrilevi sõlmis käitlemisteenust pakkuvate ettevõttega Cronimet Eesti Metall, Kuusakoski ja Grandmet lepingud, mille alusel suunab Elektrilevi igal aastal kuni 1700 tonni elektrivõrgu metalli taaskasutusse. Lepingu eesmärk on suunata uuesti ringlusse seda võimaldavad materjalid, misläbi ettevõte säästab keskkonda ja parandab tehtavate investeeringute efektiivsust.

  • Majandus
  • 29. august 2019
  • Foto: Elektrilevi

Uue lepingu järgi moodustavad ligikaudu kolmandiku taaskasutusse suunatavatest metallidest jaotustrafod, mis amortiseerumise või riknemise, peamiselt äiksekahjustuse tõttu alajaamadest maha võetakse ja uutega asendatakse. Suure osa moodustavad ka ilmastikumõjudele vastuvõtlikud paljasjuhtmelised õhuliinid, mida igal aastal sadade kilomeetrite jagu ilmastikukindlate liinidega asendatakse.

Elektrilevi võrguehituse juhi Kristo Külljastineni sõnul on taaskasutus loomulik osa, mis kaasneb võrgus tehtavate töödega: „Meie võrgus on 60 000 kilomeetrit liine ja 24 000 alajaama. Igal aastal renoveerime ligikaudu 2000 kilomeetrit elektriliine ja 300 alajaama. Selliste mahtude juures on ääretult oluline teha seda heaperemehelikult, hoida efektiivsust ning sealjuures unustamata mõju keskkonnale. Nii suudame pakkuda paremat võrguteenust soodsama hinnaga ning väikesema mõjuga keskkonnale,“ ütles Külljastinen.

Lisaks vanametalli taaskasutusse suunamisele tegeleb Elektrilevi ka mitmete võrgu elementide taaskasutamisega võrgus. Uue elu uues kohas võivad saada nii trafod, elektrikilbid, jaotusseadmed kui ka puitmastid. „Keskmine jõutrafo maksab 4000-5000 eurot. Selle asemel, et alati uus osta, saame kasutada neid, mis mujal enam rakendust ei vaja, näiteks läheb võrguosa demonteerimisele või suureneb piirkonnas tarbimine,“ ütles Külljastinen ja tõi näite, et 2018. aastal taaskasutas Elektrilevi ca 250 trafot, millega hoiti kokku ligikaudu 1 miljon eurot.

Elektrilevi on suurim võrguettevõte Eestis. Lisaks elektrivõrgule ehitab Elektrilevi ka tervet Eestit katvat kiire interneti võrku, haldab tänavavalgustusvõrku Tallinnas ja Tartus ning on arendamas kaasaegset elektriautode laadimisvõrgustikku.