Balti regiooni suurim bussifirma Lux Express vahetab aasta jooksul välja suure osa oma bussipargist. Juba juulis jõuavad Eesti teedele Scania Irizari uued reisibussid, mis senistest ruumikamad, kergemad ja ligi 15% keskkonnasäästlikumad.
- Transport ja linnaplaneerimine
- 9. juuni 2023
- Foto: Lux Expressi buss Narvas / Janek Jõgisaar, Bioneer.ee
Scania Eesti AS-iga sõlmitud lepingu väärtus on 11 miljonit eurot. Tehingu tulemusena saabuvad esimesed 10 bussi Eestisse juba juulis ja järgmised 17 uue aasta alguses. Tänu uutele bussidele saab Lux Express lisada rohkem väljumisi oma suveliinidele, mille eesmärk on anda inimestele rohkem võimalusi veeta oma autota suvepäev Eesti erinevates kuurortlinnades.
Värske tehinguga jätkub Lux Expressi varasem järjepidev töö oma bussipargi uuendamise nimel, mida toppas paaril viimasel aastal kogu maailma mõjutanud koroonakriis. 5. juunil sõitis Lux Expressi meeskond isiklikult Hispaaniasse Irizari tehasesse, et busside lõppviimistlus veel korra üle vaadata ja need Eesti poole teele saata.
Hispaanias viibiv Lux Expressi Eesti ärijuht Ingmar Roos ütles, et valik uute Scania Irizar i6S Efficient busside kasuks langetati põhjusel, et need bussid on Euroopa kaugliinibusside tänane tipptase. „Tänu moodsale tehnoloogiale on nad muudetud operaatoritele maksimaalset tõhusaks ja reisijatele pika maa läbimiseks mugavaks ning keskkonna säästlikkuse võtmes on nad absoluutsed turuliidrid,“ lausus Roos. „Uued bussid on 950 kilo ehk ligi ühe tonni jagu kergemad ja nende õhutakistuse protsent on 30% madalam. Tänu sellele on nende heitegaaside maht ja kütusekulu 13% väiksem, kui Lux Expressi tänase pargi kõige uuematel bussidel.“
Busside säästlikkuse üks võti on muudetud aerodünaamika, mis reisija jaoks väljendub busside futuristlikus välimuses. Osa sõiduki esiosast ja katusest ning tuuleklaasi ja teiste esiakende kumerused on ümber töötatud, et õhutakistust võimalikult palju vähendada. Lisaks ei ole Irizar i6S Efficientil enam õhutakistusega tahavaatepeegleid, mis on asendatud digitaalkaameratega, mis muuhulgas parandavad juhi otsest ja kaudset vaatevälja.
“Tänu uutele bussidele langeb 13% võrra ka süsiniku jalajälg, mis kulub ühe reisijakilomeetri läbimisele. Selles osas on Lux Express juba täna sõitjateveo sektori parimate näitajatega teenusepakkuja ja meie tulevikuplaanid on veel rohelisemad,” ütles Roos.
Mullu juunis alustas Lux Express koostööd värske Eesti start-up’iga Grenpay, kelle ainulaadne algoritm aitab muuhulgas välja arvutada erinevate transpordiliikide CO2 jalajälje ühe reisijakilomeetri kohta. Näiteks saab iga reisija Lux Expressi kodulehelt bussipiletit ostes teada, kui suur on nende jalajälg ühest linnast teise sõites. Mullu suvel tõi arvutus päevavalgele, et näiteks 100 kilomeetrise teekonna läbimisel on Lux Expressi bussiga sõites ühe reisija süsiniku jalajälg 22 grammi iga reisijakilomeetri kohta ehk kogu distantsi peale 2,2 kilogrammi. Tänavu kevadel tehtud uute kalkulatsioonide järgi on busside süsiniku jalajälg tänu reisijate arvu kasvule aga veelgi väiksem – ühe reisijakilomeetri pealt 21 grammi ehk 100 kilomeetrise bussisõidu peale 2,1 kilogrammi. Seega on bussiga endiselt 1,5 korda keskkonnasäästlikum reisida kui sama distants läbida diiselrongiga ning üle 6 korra säästlikum kui sama tee sõita üksinda autoga.
“Lähiaastatel kavatseme võtta liiniveos kasutusele ka esimesed alternatiivkütustel toimivad bussid. Oleme pilgud suunanud ennekõike vesinikubussidele, mille osas on paari aasta perspektiivis oodata bussitootjatelt toimekindlaid innovaatilisi lahendusi,” lausus Roos.
Kui sulle see lugu meeldis, siis toeta sõltumatut rohelist meediat Anneta