Ligikaudu 12 000 last kogus Eesti ühe suurima keskkonnakampaania “Küünlaümbriste jaht” käigus nelja kuuga ligi 4,1 miljonit teeküünlaümbrist, sõsarkampaaniaga “Patareijaht” aga rohkem kui 878 000 kasutatud patareid. Parimad üksikkogujad said saagiks 18 000 küünlaümbrist ning 27 688 vana patareid.
- Keskkonnaharidus
- 11. mai 2018
- Fotod: Küünlajahis osalenud laste autasustamistseremoonia. Pildistas Janek Jõgisaar, Bioneer.ee
“Küünlaümbriste jahi” peatoetaja Kuusakoski juhatuse esimehe Kuldar Suitsu andmetel on viie aasta jooksul kampaanias osalenute arv ligikaudu 50 000 keskkonnateadlikku noort inimest, kelle jaoks jäätmete sortimine ja taaskasutus on loodetavasti saanud elu loomulikuks osaks. “Selle ajaga on lapsed ja noored kokku kogunud peaaegu 15 miljonit alumiiniumist küünlaümbrist, mis keskkonda sattudes ei laguneks mitte kunagi,” rääkis Suits. “Üks tavapärane alumiiniumist teeküünlaümbris kaalub veidi rohkem kui grammi, kuid kokkuvõttes tähendab see aukartusäratav kogus 20 tonni jäätmeid, millest saab toota näiteks kümneid alumiiniumist autokeresid, sadu mobiilside tugijaamu või koguni mõne lennukitiiva.”
“Patareijahi” peatoetaja mobiilioperaator Diili ärijuhi Ave Vahemetsa hinnangul on kahe aastaga kokku kogutud rohkem kui 2 miljonit kasutatud patareid muutnud meie keskkonda märkimisväärselt puhtamaks. “Patareides leiduvad raskmetallid kogunevad elusorganismidesse ning toiduahelat mööda edasi liikudes ohustavad need kõige rohkem just loomade elu,” selgitas Vahemets. “Nii võivad Eestis loodusesse sattunud patareide raskmetallid jõuda meie jõgede kaladeni, sealt ookeanikaladeni ja lõpuks läbi järgnevate toiduahela lülide saada ohuks näiteks jääkarule.”
Keskkonnakampaania korraldaja MTÜ Tuleviku Heaks juhatuse liikme Mari-Liis Kallismaa, sõnul andis tänavu oma panuse taaskasutusse ja looduse puhtamaks muutmisse 11 930 last 446 koolist ja lasteaiast üle Eesti. “Kõige rohkem oli osalejaid Tallinnast ja Harjumaalt, Tartumaalt ning Pärnumaalt,” rääkis ta. ”Paraku näitavad märgid, et täna lõppenud “Küünlaümbriste jahi” viies hooaeg võib rahastajate puudusel jääda ka viimaseks.”
Kampaania toimus kolmes kategoorias: lasteaialapsed, 1.-6. klassid ning 7.-12. klassid, kusjuures eraldi arvestati väikeste (1-15 last) ja suurte (16 ja enam last) koosseisude tulemusi. Lasteaedade arvestuse võitsid Võru Päkapiku lasteaia Päka rühm 24 518 ümbrisega ja Räpina Vikerkaare lasteaia Lepatriinude rühm 23 702 ümbrisega. Nooremate kooliõpilaste seas tegid parima tulemuse Rakvere reaalgümnaasiumi 4.a klass 39 404 küünlaümbrisega ning Luunja keskkooli 2.a klass 36 780 ümbrisega. Vanemate õpilaste arvestuses võtsid võidu Valga põhikooli 8.e klass 22 032 ümbrisega ja Väike-Maarja gümnaasiumi 10. klass 17 499 ümbrisega
Individuaalarvestuses 1.-6. klasside lõikes kogus kõige enam küünlaümbriseid Matthias Veere Tallinna Kuristiku gümnaasiumi 4.d klassist, kelle saagiks kujunes 18 000 küünlaümbrist. Lasteaedade arvestuses oli parim üksikkoguja kolmandat aastat järjest Peeter Kusti Põllo Lindi lasteaed-algkoolist (15 690 küünlaümbrist) ning 7.-12. klasside arvestuses teistkordselt Margaret Peterson Valga põhikoolist (14 727 küünlaümbrist). Kasutatud patareisid kogusid kõige enam Are Kooli 3. klass (29 308) ja Kilingi-Nõmme gümnaasiumi 5.a klass (28 152). Parim üksikkoguja oli Helyana Kakko Are koolist 27 688 vana patareiga. Parimatele küünlaümbriste ja kasutatud patareide kogujatele andsid täna, 10. mail, Coca-Cola Plaza kinos auhinnad üle kampaania toetajad. Lisaks premeeriti iga maakonna parimaid üksikkogujaid ning loovtööde võistluse võitjaid. Samuti jagati ligikaudu 300 loosiauhinda nii klassidele ja lasteaiarühmadele, üksikkogujatele kui ka õpetajatele. Kino ees demonstreeris oma oskusi politsei koos narkokoertega, Kuusakoski näitas romuauto käitlemist ning Päästeamet avariisse sattunud autost inimeste päästmist.
“Küünlaümbriste jahi” peasponsor oli Kuusakoski ja “Patareijahi” peasponsor mobiilioperaator Diil. Lisaks aitasid keskkonnakampaaniat korraldada Ida-Viru seiklusmaa, Forum Cinemas, Kalev Spa, Go Bus, NUKU, Super VIVA ja Unilever, Tallink, Teletorn, Eesti Vabaõhumuuseum, Vene Teater, Kommi Asemel, Startup Viljandi, Lontova Seikluspark, Taarapõllu Talu, Päästeamet, Olerex ja Stillabunt. Kampaania detailseid tulemusi saab vaadata sellelt veebilehelt.
Kui sulle see lugu meeldis, siis toeta sõltumatut rohelist meediat Anneta