Logistikaettevõte DPD Eesti testib Tallinnas Peetri elamurajoonis täiselektrilist robotkullerit CLEVON 1, mis varasemaga võrreldes võimaldab tarnida mitme kliendi pakke korraga. Pilootprojekti eesmärk on mõista, millised on võimalused autonoomsete sõidukite integreerimiseks tavapäraste logistikalahenduste hulka.

  • Ettevõtlus
  • 30. märts 2023
  • Foto: robotkuller Clevon1 / DPD

DPD Eesti tegevjuht Remo Kirss selgitas, et robotkulleri uus MultiBox pealisrakendus suurendab eelkõige efektiivsust, sest võrreldes varasema lahendusega, mil robot toimetas saadetisi ühe kliendikaupa, saab uue pealisrakendusega toimetada kohale kuue eri kliendi pakid. „Eelmisel aastal katsetasime ühe suure kaubaruumiga moodulit ning testperioodi käigus andsime arendajale sisendi, et kasutegur saaks mitme lahtri puhul olla oluliselt suurem,“ sõnas Kirss. Ta lisas, et käesoleva pilootprojekti eesmärk on saada aru, mida on vaja teha kullerettevõtte ja kaubasaaja poolt, et tulevikus saaksid autonoomsed pakirobotid teatud ulatuses pakikullereid toetada.

Clevon töötas välja pakirobotile MultiBox pealisrakenduse  eesmärgiga laiendada robotkulleri funktsionaalsust. MultiBoxi kõigis kuues eraldatud sahtlis on saadetised turvaliselt ning ilmastikukindlalt kaitstud ning sarnaselt pakiautomaadi tarnetele saab klient paki saabumise kohta SMS-teavituse koos uksekoodiga. Kui robotkuller on ukse ees, peab klient minema välja, sisestama uksekoodi ning avaneb just see uks, kus on tema pakk sees. DPD pilootprojekti raames teeb robotkuller esialgu kaks veoringi päevas.

„Täidame Jüri sorteerimiskeskuses kuus pakikappi, robot läheb viib need kohale ning tuleb seejärel tagasi sorteerimiskeskusesse. Logistikakeskuse lähedasi tarneid tehes saame ühest küljest hoida efektiivsust ja teisalt koguda olulist informatsiooni edasiste arendustööde jaoks,“ selgitas Remo Kirss.

Ta tõi näite, et Ülemiste City-s läbi viidud testfaasist õpiti, et ärilinnakus on robotkulleri teenuse tarbimise osas mõningaid kitsaskohti, näiteks kodukontoripäevad, mil ettevõttes pole kedagi, kes paki vastu võtaks. Seetõttu leiti DPDs, et sellisel viisil sobib robot pigem erakliente teenindama.

 

Liikudes autonoomsuse poole

 

Kuigi praeguses faasis juhib pakirobotit kaugjuht, on Clevoni juhatuse liikme Arno Küti sõnul tulevikus plaan, et robotkullerid sõidavad enamuse ajast teedel iseseisvalt ning küsivad teleoperaatorilt ehk kaugjuhilt abi vaid keerulisemates olukordades, mida nad ise lahendada ei oska. Sellisel juhul saab teleoperaator jälgida korraga 5 kuni 10 sõiduki liiklemist, mis omakorda aitab vähendada viimase miili tööjõukulusid.

DPD Eesti tegevjuht selgitas, et robotkullerite lisamine DPD masinaparki on üks osa nende targa linnalogistika plaanidest, mis muudavad keskkonda oluliselt puhtamaks, vähendades nii süsinikuheidet kui ka liiklusmüra. Kui pilootprojekt Jüri piirkonnas end tõestab, siis on ettevõte huvitatud uue robotkulleri testimisest ka teistes eramurajoonides.