Elektriautode müüginumbrid Eestist jäävad võrreldes sisepõlemismootoriga autodega tagasihoidlikuks: elektriautod moodustasid 2023. aastal müüdud autodest 6,3%. Selle aasta lõpuks on aga juba ligi veerand Euroopas müüdavatest elektriautodest toodetud Hiinas. Heal tehnoloogilisel tasemel ja tunduvalt odavamad Hiina elektriautod võivad peagi ka Eestis  elektriautode turgu täielikult muuta.

Citadele Leasingu juhi Rainer Moppeli sõnul suunab tarbijaid bensiini- või diiselautot eelistama hind. “Citadele 2024. aasta aprillis läbi viidud uuringu järgi peab 44% eestlastest vastajatest elektriauto soetamist liiga kalliks ning 30% vastajatest elektriautot võrreldes sisepõlemismootoriga autoga liiga kulukaks,” tõi Moppel välja. “Samuti on elektriauto soetamisel Eesti inimeste hinnangul takistuseks erinevad laadimisega seotud aspektid, näiteks laialdase laadimisvõrgu puudumine.”

Siiski on Moppeli sõnul inimeste teadlikkus kasvanud ning lähtutakse varasemast vähem eelarvamustest. “Sellele on kindlasti kaasa aidanud ka elektriautode tehnoloogiline areng: näiteks täna võib leida turult elektriautosid, millega saab ühe laadimisega läbida isegi kuni 700 kilomeetrit ning mudeleid, millel piisab aku remondiks juba ainult ühe akuelemendi vahetamisest, selle asemel, et kogu akuplokk välja vahetada,” ütles Moppel.

 

Hiina elektriautode üheks võluks on soodsam hind

 

Arvestades Eesti tarbija hinnatundlikkust, on Moppeli hinnangul turg vastuvõtlikum erinevatele odavamatele elektriautodele. “Lisaks Euroopa ja USA tootjatele on esile kerkinud ka Aasia, näiteks Hiina tootjate elektriautod.” Hiina elektriautosid lisandub ka Eesti turule: sellel aastal oli uueks tulijaks näiteks tootja Great Wall Motors oma Ora elektriautodega. Mida aga Hiina elektriautode Eestis kanna kinnitamine meie turul muudab? “Kindlasti on oluliseks aspektiks Hiina elektriautode puhul hind. Näiteks võib Hiinas toodetud elektriauto hind jääda 30 000–38 000 euro vahemikku, koos riikliku ostutoetusega isegi 26 000–34 000 euro piiresse samas, kui Euroopa tootjate sama suurusega sõidukid võivad maksta kuni kaks korda sama palju,” ütles Moppel, “Hiina mudelid muudavad seega elektriauto rohkematele kättesaadavaks.”

Moppeli sõnul ei ole ostuotsuses tähtis aga üksnes ostuhind, vaid ka auto ülalpidamiskulud, mille hulka läheb lisaks hooldusele ka laadimiseks vajamineva elektri maksumus. Kui autoomanikul on oma laadimisseade ja ta saab autot iga päev laadida turuhinnaga, siis 1000 kilomeetri läbimisel võib elektriauto kasutamine maksta umbes 100 eurot vähem kui sama klassi sisepõlemismootoriga auto. “Auto ostmisel tasub siiski jälgida, et järelhooldus ja varuosad oleksid Eestis kättesaadavad. Vastasel juhul võivad ülalpidamiskulud kujuneda kõrgeks,” lisas Moppel. 

 

Hiina elektriautod on Euroopas kanda kinnitanud

 

Hiina elektriautod on Euroopa turul saanud oluliseks konkurendiks kohalikele tootjatele. Eelmisel aastal toodeti Hiinas ligi viiendik ehk 19,5 protsenti Euroopas müüdavatest elektriautodest ning selle aasta lõpuks võib see osakaal eeldatavasti küündida juba 25 protsendini. Maailmaturul on elektriautode tootjate konkurents väga agressiivne, mille tulemusel näeme hetkel elektriautode märgatavat hinnalangust, et võistelda Hiina autode odavate hindadega. Samuti on nii Euroopa Liit, Kanada kui ka USA kehtestanud Hiina elektriautodele kõrgemad tollitariifid. 

Moppeli sõnul on tõenäoliselt vaid aja küsimus, millal teised Hiina autotootjad Baltikumi turule sisenevad. “Tahaks arvata, et praeguste turusündmuste kontekstis võidavad ennekõike tarbijad: mida rohkem tootjaid ja mudeleid Eestis on, seda suurem on võimalus neid konkurentsivõimelisema hinnaga osta. Seeläbi kasvaks ka meie autopargis elektriautode osakaal,” ütles Moppel.

 

Automüüja: hea hinna ja kvaliteedi suhe maandab klientide hirme

 

Autospirit AS juhatuse esimehe Marko Viirandi sõnul ostavad elektrisõidukeid enamasti pereinimesed teiseks autoks, et liigelda linnas ja selle lähiümbruses. “Samuti need, kellel on kodus või kontoris juba olemas võimalus autot laadida. Vaid avalikele laadimisjaamadele tuginejaid on vähe,” lisas Viirand. Tema sõnul hindavad kliendid elektriautode puhul innovatiivsust, mugavust, korraliku varustuse ja pika garantii olemasolu ja seda, et auto on vaikne. „Just seepärast ongi Ora elektriautod Balti turul hästi vastu võetud. Hind on ostuotsuses oluline komponent, aga sama tähtis, kui mitte tähtsam, on autode tehnoloogiline tase,“ sõnas Viirand.

Viirandi sõnul on paljudel inimestel küll huvi elektriautot proovida, ent julgust osta jääb vajaka. “Kardetakse, et kui pikas perspektiivis elektriauto ikkagi ei meeldi või ei sobi, siis on hulk raha kehvasti kulutatud. Minnakse kindlamat teed ning võetakse sisepõlemismootoriga auto.” Ta tõi välja, et heal tasemel Hiina elektriautod on seda hirmu vähendanud. “Korralik hinna ja kvaliteedi suhe annab rohkem julgust katsetada,” sõnas Viirand.

Inimesed tulevad elektriautot ostma teadlikult, harva jõutakse selleni konsultatsiooni käigus. “Üks osa kliente tuleb elektriautot ostma puhta lehena, teine on aga endale erinevad margid ja nende võimalused selgeks teinud,” ütles Viirand. Siiski on tema sõnul teadmatust elektriautode võimaluste osas veel palju. Ennekõike puudutab see sõiduulatust: “Inimesed võtavad auto valimisel aluseks pikemad sõidud, mida nad teevad ehk korra paari aasta jooksul ning ei analüüsi oma tegelikku autokasutust. Keskmine eestlane sõidab tegelikult 50-60 kilomeetrit päevas. Näiteks väiksema akuga GMW Ora sõiduulatus on 300 kilomeetrit, mis selle kenasti ära katab,” selgitas Viirand.