Esimene oktoober on rahvusvaheline kohvi päev ning oktoober Eestis õiglase kaubanduse kuu. Kuu jooksul on palju tegevusi nii koolidele, lasteaedadele kui ettevõtetele, et tõsta meie teadlikkust selle kohta, kuidas meie igapäevased tarbimisharjumused mõjutavad inimesi Globaalses lõunas aga ka selle kohta, kuidas kliimamuutused sealset põllupidamist mõjutavad. Sel puhul külastavad Eestit Fairtrade Aafrika programmijuht Kelvin Muhia ja noor kohvikasvataja Hope Wambui Muriuk Keeniast.

Mullu oli Eesti kaupluste lettidel üle 700 erinevat õiglase kaubanduse märgisega toote, enim neist maiustusi ja šokolaade aga ka kohvi, lilli ja puuvillatooteid. Oktoobris toimuv õiglase kaubanduse kuu annab vastutustundlikule tarbimisele veelgi enam hoogu.

“Aastate jooksul on tarbijate, müüjate ja tootjate suhtumine tarneahela vastutustundlikkusesse märkimisväärselt muutunud. Ettevõtete jätkusuutlikkuse hoolsuskohustuse direktiiv ning Euroopa Liidu metsade raadamise vastane määrus toetavad õiglasemat kaubandust ning nüüdseks juba kohustavad ettevõtteid oma tarneahelatele päriselt otsa vaatama. Enam ei piisa, et meie kohalik tootmisüksus annab endast parima, nüüd peame vaatama ka seda, kuidas koheldakse inimesi, kes Globaalses lõunas meile tooraine kasvatavad ning kuidas sealne keskkond kaitstud on. Kolm väikest Balti riiki on viimasel arvestusaastal igapäevaseid lemmiktoiduaineid vastutustundlikult tarbides toetanud väikefarmerite tegevust rohkem kui 300 000 euroga, mis on sealsetele kogukondadele tohutu abi,“ rõõmustas Jana Jesmin, Fairtrade esindaja Baltikumis.

Õiglase kaubanduse kuu eesmärk on teadvustada eestlaste tarbimisharjumuste ning maailma eri paigus töötavate toiduainete kasvatajate vahelisi seoseid.  Koostöös partnerite ja koolidega korraldatakse töötube, koolitusi, eripakkumisi ja väljapanekuid ning teadlikkust tõstvaid mänge ja meeskonnategevusi. Eelmisel aastal võttis kuu tegevustest osa enam kui 10 000 õpilast ja õpetajat ja Mondo Maailmakool pakub ka sel aastal tegevusi just koolidele, lasteaedadele ja huviringidele.

Fairtrade Aafrika programmijuht Kelvin Muhia ja noor kohvikasvataja Hope Wambui Muriuk Keeniast Tallinas pressikonverentsil. Janek Jõgisaar, Bioneer.ee
Fairtrade Aafrika programmijuht Kelvin Muhia ja noor kohvikasvataja Hope Wambui Muriuk Keeniast Tallinas pressikonverentsil. Janek Jõgisaar, Bioneer.ee

“Kohvi jätkusuutlikkus ja püsimajäämine Keenias ja Etioopias on kliimamuutuste tõttu ohus. Seda mõjutavad lisaks ka pidevalt tõusvad kulud, kohvituru kõikuvad hinnad, järjest karmimad nõudmised uute regulatsioonide läbi aga ka noorte soovimatus kohvikasvatusega tegeleda, sest tegemist on raske käsitööga, mis ei too õiglast tasu. Kohvist võib tulevikus saada väga kallis luksus. Hirmutav on ka võimalus, et kohvikasvatamise traditsioon, mida on edasi antud põlvest põlve, võib välja surra,” ütles Kelvin Muhia.

Ka sel aastal saavad tööandjad ja kollektiivid taotleda rahvusvahelist tunnustust Fairtrade@Work. Liikumisega on maailmas liitunud üle 2000 ettevõtte ja organisatsiooni. Eestis anti tunnustust esimest korda välja eelmisel aasta, mil selle said Telia kolm kontorit,, Tallinn Music Week kontor, Manpower, Mondo, Lindeberg ja Tartu Loodusmaja. Maailmas juuakse päevas 1,6 miljardit tassi kohvi, suur osa sellest just tööpäeva jooksu. Õiglane kohvi tootmine ja kauplemine aga vajab kohvi joojate tuge ning kohvikasvatajad väärivad oma töö eest õiglast tasu.

„Õiglase kaubanduse eesmärk on seista keskkonnahoiu ja eetilisuse, õiglase tasu, inim- ja tööõiguste ning soolise võrdõiguslikkuse eest ja võidelda laps- ja orjatöö vastu. Seda väga lühidalt öeldes. Enamasti on just ebaaus tasu juurpõhjuseks vaesusele, mis omakorda põhjustab keskkonnaalaseid ja inimõigusalaseid rikkumisi. Oktoober on parim aeg oma kaubad üle vaadata, nende kohta olulist teada saada ning vajadusel vastutustundlikke samme teha. Samuti harida nii töötajaid, koostööpartnereid kui tarbijaid. Kuna enamus Fairtrade tooraineid on kasutatavad ka kohalikes toodetes, siis miks mitte kaaluda ise sertifikaati taotleda ja oma toodetesse just õiglast sisu panna,“ ütles Jesmin.

“Minu kohvikasvataja teekond ei ole olnud väljakutseteta. Kliimamuutused soodustavad taimekahjurite ja haiguste kasvu ja arengut, millega varem nii suuri probleeme ei olnud. Esineb ka ootamatult kuuma ja külma temperaturi ning sademete hooajad on regulaarsest muutunud samuti ootamatuks.  Nördimust tekitab kohvituru kõikuv hind, mis tihti ei kata reaalseid kulusid. See hirmutab noori kohvikasvatamisest eemale ja vanemad inimesed lihtsalt ei jaksa enam põldude eest hoolitseda. Kasvavad kulud seoses kliimamuutustega ei saa olla ainult väikefarmeri õlul, kes ise kliimamuutustesse kõige vähem panustavad. On väga oluline, et kogu tarneahel teeb koostööd, mõistmaks ja vähendamaks keskkonnaalaseid ja sotsiaalseid riske ning EU regulatsioonidest tulenevate uuendustega hakkama saamiseks,” ütles Hope Muriuk.
 

Lidl teeb tööd selle nimel, et nende ketis oleks müügil ainult õiglase kaubanduse šokolaad. Janek Jõgisaar, Bioneer.ee
Lidl teeb tööd selle nimel, et nende ketis oleks müügil ainult õiglase kaubanduse šokolaad. Janek Jõgisaar, Bioneer.ee

Hinnanguliselt on maailmas 160 miljonit last seotud lapstööjõuga, 70% neist põllumajanduses. 50 miljon inimest arvatakse olevat seotud sunnitööga võlaorjuse, hirmutamise, vägivalla või pettuse alusel. Keskkonnakahju ja kliimamuutused mõjutavad nii tuleviku toitu kui inimesi. Juba aastaks 2050. ennustatakse kuni 60% kohvi viljelemiseks sobiliku maa kadu ja põllupidaja, kes ei saa sissetuleku eest võimaldada perele toitu lauale, ei ole võimeline liikuma kulukama aga ökoloogilise põllupidamise poole. Need on piisavad põhjused, miks oma tarbimisotsustes olla teadlik.


Bioneer.ee viib oktoobris koostöös Mondo ja Fairtrade Estoniaga läbi õiglase kaubanduse kuu kirjutamisvõistlust. Jälgi Bioneeri!