Üks Euroopa suurimaid infrastruktuuriprojekte, Rail Baltica, jõudis olulise verstapostini: Eesti, Läti ja Leedut Euroopaga ühendava raudtee põhitrassi Eesti osa ligi miljardi euro suuruse alliansshanke esimesest voorust pääsesid edasi neli rahvusvahelist konsortsiumi ja üks kodumaine konsortsium. Järgmistes etappides selgub, kes projekteerivad lõpuni ja ehitavad Ülemiste–Pärnu ning Pärnu–Läti piiri vahelise põhitrassi.
- Transport ja linnaplaneerimine
- 29. november 2024
- Foto: Rail Baltica kohaliku raudteejaama visuaal. Väga palju kaetud pinda ja ebaloogiline paigutus /Visuaal
Viis edasipääsejat on:
1. Bouygues Travaux Public, Budimex S.A., Ingérop Conseil et Ingénierie, KMG Infra OÜ ja WSP Finland Oy.
2. GRK Eesti AS, GRK Suomi Oy, AS Merko Ehitus Eesti, NGE Contracting, Sweco Finland Oy ja Sweco Sverige AB.
3. Leonhard Weiss OÜ, INF Infra OÜ, Leonhard Weiss GmbH & Co. KG, Ramboll Danmark A/S ja Skepast & Puhkim OÜ.
4. Verston Eesti OÜ, GoTrack OÜ, Järelpinge Inseneribüroo OÜ ja Reaalprojekt OÜ.
5. VINCI Construction GeoInfrastructure, AS TREV-2 Grupp, Dodin Campenon Bernard ja SYSTRA S.A.
Rail Baltic Estonia juhatuse esimees Anvar Salomets rõhutas, et allianssihanke mudel mängib võtmerolli projekti õnnestumises. „See mudel võimaldab rahvusvahelistel suurtegijatel ja Eesti ettevõtetel ühendada oma kogemused ja oskused, pakkudes projekti jaoks lisandväärtust ja tagades parima võimaliku tulemuse. Meie hange on oma ulatuse ja strateegilise tähtsuse tõttu väga atraktiivne ning osalejate kõrge tase näitab, et oleme suutnud kaasata parimaid eksperte. Olen kindel, et koos töötamine loob aluse tõhusale ja kvaliteetsele raudtee rajamisele, mis ühendab meid tihedamalt ülejäänud Euroopaga,“ märkis Salomets.
Esimese vooru jooksul hinnati kandidaate mitmekülgsete kriteeriumide alusel, sealhulgas nende tehnilisi ja rahalisi võimekusi ning varasemaid referentse. Kõik viis edasi pääsenud konsortsiumi vastasid rangetele kvalifitseerimistingimustele. Järgmine samm on esialgsete pakkumiste esitamine, millele järgnevad lepingu läbirääkimised, arenduse töötoad ning lõplike pakkumuste esitamine. Lõppeesmärk on sõlmida kaks lepingut 2025. aasta esimeses pooles.
Alliansshanke koguväärtus võib ulatuda kuni 932 miljoni euroni koos strateegiliste materjalide hankimise lisavõimalusega.
• Põhitrassi leping 1: hõlmab Ülemiste–Pärnu lõigu raudtee pealisehitust ning Tootsi–Pärnu lõigu alusehitust. Eeldatav maksumus: 394 miljonit eurot.
• Põhitrassi leping 2: Pärnu–Ikla lõigu täielik projekteerimine ja ehitamine. Eeldatav maksumus: 332 miljonit eurot.
Miks see oluline on? Rail Baltica ei ole pelgalt raudtee – see on geopoliitiline projekt, mis viib regiooni senisest tihedamasse suhtlusse kesk- ja Lääne-Euroopa. 870-kilomeetrine raudtee hõlmab ühtset standardrööpmelaiust ja võimaldab liikumiskiirust kuni 249 km/h, muutes Balti riigid atraktiivsemaks kaubanduse ja turismi jaoks. Koostöö rahvusvaheliste tipptegijatega ei tähenda ainult projekti edukust, vaid loob ka kohalikele ettevõtetele unikaalseid võimalusi osaleda suurte infrastruktuuriprojektide elluviimises. See kogemus ja saadud referentsid aitavad Eesti ettevõtetel suurendada oma konkurentsivõimet ning avada uksi välisturgudele, kus taolised projektid on üha enam hinnas. Rahvusvahelise tasandi koostöö ja tehnoloogiate rakendamine viivad edasi ka kohalikku kompetentsi ja innovatsiooni.
Eesti osa põhitrassi ehitust rahastatakse Euroopa Liidu ja Eesti riigi eelarvest. Valitud alliansside ülesandeks on realiseerida sellest Ülemiste ja Läti piiri vaheline põhitrass.
Kuid - paraku loobus Läti välja ehitamast Rail Balticu Riiga viivat osa. Ehkki samal ajal Riia kesklinnas käib uue raudteeterminali ehitus.
Kui sulle see lugu meeldis, siis toeta sõltumatut rohelist meediat Anneta