Täna Tallinnas toimuv rahvusvaheline mobiilsuskonverents tõstab fookusesse küsimuse, mis mõjutab kogu Euroopa liikumiskultuuri: kas rongist võib saada nii mugav valik, et autot pole vaja?

Rail Baltic Estonia korraldatud kohtumine toob Telliskivi loomelinnakusse kokku rongientusiastid, tippjuhid ja poliitikakujundajad üle Euroopa, et mõtestada, milline peaks olema rongireis aastal 2030 – ja ka kaugemas tulevikus.

Konverentsi avavad taristuminister Kuldar Leis ja Rail Baltic Estonia juhatuse esimees Anvar Salomets.

Salomets rõhutas, et kiirraudtee väärtust ei määra ainult kilomeetrid või sõidukiirus: „Me ei ehita lihtsalt kiirraudteed. Loome võimalust igapäevaselt reisida mugavalt, kiiresti ja keskkonnasäästlikult üle riigipiiride, ilma et see tunduks erandlik või eriline.“

„Taristu arendamine peab käima ühte jalga ühiskonna tervikliku arenguga. Töö, õpingud, pere ja puhkus – kõik need liikumised eeldavad järjest enam mugavaid ja mitmekesiseid ühendusi, mis ei lõpe piiril,“ sõnas taristuminister Kuldar Leis. „Ka jätkusuutlikkuse vaatest ei ole täna raudteele võrdväärset alternatiivi. Samuti on see oluline täiendav viis julgeoleku tagamiseks. Rail Baltica ei ole lihtsalt uus trass, vaid puuduolev lüli Euroopa raudteevõrgustikus."

Päeva keskne arutelu on paneeldiskussioon „Mis on mugavus täna, 2030 ja 2050?“, kus osalevad kolme Balti riigi reisirongifirmade juhid: Lauri Betlem (Elron, Eesti), Raitis Nespors (Vivi, Läti) ja Kristine Meide (LTG Link, Leedu). Vestlust juhib Heigo Saare Rail Baltic Estoniast. Arutatakse, mida tähendab tänapäevane mugavus: kas see seisneb pehmetes istmetes, WiFi-s ja jalgrattakohtades või pigem sujuvates ühendustes, piiriüleses koostöös ja digilahendustes?

Üheks oodatuimaks esinejaks on Mark Smith, rahvusvaheliselt tuntud rongireisiportaali The Man in Seat 61 asutaja, kes saabus Tallinnasse konverentsile rongiga Londonist – see teekond kestis neli päeva.

„Rail Baltica on tõeline mängumuutja. Tallinnast Riiga saab 1 tunni ja 42 minutiga – kiiremini kui autoga, bussiga või isegi lennates. Tallinnast Varssavi südalinna kulub umbes 6 tundi 47 minutit – see on lennureisile tõsiseltvõetav alternatiiv,“ on Smith veendunud.

Ta osaleb paneeldiskussioonis „Miks sõita rongiga kui lennukiga saab kiiremini ja laevaga soodsamalt?“, kus koos Tšehhi kiirraudteede eksperdi Petr Kostaki, lennundus- ja turismieksperdi Erki Urva ning Tallinna Sadama juhi Valdo Kalmuga arutatakse, milline mugavus ja reisikogemus võiks panna eelistama rongi lennuki või laeva asemel. Paneeli juhib ajakirjanik Marian Võsumets.

Konverentsi üheks tipphetkeks kujuneb tõenäoliselt Siim Kallase inspiratsioonikõne „Miks me seda raudteed teeme?“. Kallas, kes on olnud nii Eesti peaminister kui ka Euroopa Komisjoni asepresident (2004–2014), räägib raudteest kui ühenduse, ühtsuse ja tulevikukindla Euroopa sümbolist.

Tänased arutelud Tallinnas annavad märku muutunud mõtteviisist. Balti riigid ei küsi enam kas nad kuuluvad Euroopasse. Küsimus on hoopis: kui kiiresti, kui mugavalt ja kui targalt nad sinna liiguvad.

Konverentsi otseülekannet on võimalik jälgida siit.