Šoti päritolu ettevõte MacRebur avas Tallinnas Põhja- ja Ida-Euroopa esimese tehase, mis töötleb plastikjäätmed ümber spetsiaalseteks asfaltsegusse mõeldud graanuliteks. Eesti teedeehituses aitaks graanulite kasutamine kokku hoida aastas 3700 tonni CO2 heidet.
 

MacReburi tehas hakkab ümber töötlema kohalike ettevõtete plastikjäätmeid, mis muidu läheks kas põletamisele või pinnasetäiteks. Päevas suudab ettevõte graanuliteks ümber töödelda kümme tonni plastikut. Toodetud graanulid kuluvad ära Eesti teedeehituses, tulevikus ka lähiriikides. Keskkonnasääst saavutatakse asfaldisegus bituumeni asendamisega graanulitega 3% ulatuses.
 
„Maailmas otsivad kõik lahendusi, kuidas naftast toodetud plastikjäätmeid taaskasutada ning teedeehitus on tark võimalus, kuna nii bituumenit kui ka plastikut toodetakse naftast,“ selgitas MacRebur Eesti juhatuse liige Madis Metsa. „Kui praegu lisame asfaldisegusse 3% plastikut, siis tulevikus oleks potentsiaal veelgi rohkem graanuleid lisada, näiteks Euroopas asendatakse bituumen juba 10% ulatuses.“
 
Plastikjäätmetest graanulid sulatatakse asfaltsegu sisse nii kõrgel temperatuuril, et plastik seguneb ühtlaselt ning ei teki kahjulikke mikroplastkiude. TalTechi teadlased on kinnitanud, et 3% on Eesti teedele kogus, mille puhul teede kvaliteet säilib, samas aitab see hoida keskkonda. Kui asfaldi kasutusiga saab läbi, annab teematerjali ümber töödelda ning teedeehituses uuesti kasutada.
 
Eesti Taristuehituse Liidu ja AS TREV-2 Grupp juhatuse esimehe Sven Pertensi sõnul on Eesti aastane asfalditootmise maht on viimastel aastatel olnud vahemikus 1,5-1,7 miljonit tonni. Üks tonn asfalti sisaldab ca 5% bituumenit, omakorda millest osa saab plastikgraanulitega asendada.
 
„3% bituumeni asendamine MR8 plastikjäätmetega tähendab kogu Eesti puhul 2400 tonni plastikjäätmete taaskasutamist ning umbes 3700 tonni CO2 jäätmete vähenemist,“ ütles Pertens. „TREV-2 puhul suudame aastas ära kasutada ca 450 tonni jäätmeid ning kaasnevalt ära hoida ca 700 tonni süsihappegaasi paiskumist atmosfääri.“
 
Eestis on plastikgraanulitega teede katselõike juba rajatud, näiteks Tallinnas kõnnitee Reidi teel ning maanteelõik Järvamaal. Plastikut sisaldav asfalt on elastsem ning talub paremini ilmastikumuutustest tingitud kahanemist ja paisumist, mis vähendab pragude ja löökaukude teket. 
 
MacRebur Ltd. on 2016. aastal idufirmana alustanud Šoti ettevõte, mille asutajad on Toby McCartney, Gordon Reid ja Nick Burnett. Samal aastal osales ettevõte Richard Bransoni poolt ellu kutsutud Virgin Voom idufirmade konkursil, kus võitis peaauhinna. Euroopas asuvad ettevõtte tehased Šotimaal ja Hispaanias, Eesti tehas on Põhja- ja Ida-Euroopa piirkonna ainus.

Foto: MacRebur Eesti juhatuse liige Madis Metsa (vasakul) ja AS TREV-2 Grupp juhatuse esimees Sven Pertens lõid käed, et hakata plastikgraanuleid kasutama TREV-2 ehitatavates teedes/Andres Raudjalg
Foto: MacRebur Eesti juhatuse liige Madis Metsa (vasakul) ja AS TREV-2 Grupp juhatuse esimees Sven Pertens lõid käed, et hakata plastikgraanuleid kasutama TREV-2 ehitatavates teedes/Andres Raudjalg