Euroopas läbi viidud uuringute andmetel tagab auto isiklik omamine või kasutusvõimalus tarbijate hinnangul vabadustunde. Kui koduriigis eelistab kaks kolmandikku tarbijatest ise autot omada, siis välisriigis viibides kasutavad turistid rendiautot igal aastal keskmiselt viis protsenti rohkem.

  • Majandus
  • 24. november 2015
  • https://pixabay.com/photos/woman-redhead-scarf-knitted-1867093/

Alo Jürgensteini, autorendifirma AVIS Eesti sõnul kasvab autorendi valdkond eriti hoogsalt Lääne-Euroopas ja Põhja-Ameerikas, kuid populaarsuse kasvu näitab ka Eesti autorendi valdkond, mis eriti jõudsalt on arenenud viimase viie aasta jooksul.

Autorendi populaarsuse kasvu põhjusena näeb  tegevjuht nii tarbijate vajadust asukohast olenemata igapäevaselt sõidukit kasutada ja end seeläbi vabamana tunda kui ka kasvanud soovi isikliku sõiduvahendi kõrval istuda autode rooli, mis igapäevaselt pole näiteks pere-elu kõrvalt optimaalsed. Iseäranis oluline on see, et Eesti on muutunud turistide seas järjest populaarsemaks sihtkohaks. Aasta jooksul renditakse ainuüksi AVIS Eesti esindustest erinevaid sõidukeid üle 5000 korra.

See tendents on kindlasti kasvav, sest globaalse autorendi turg prognoosib aastaks 2020 vähemalt 12-protsendilist kasvu võrreldes praegusega, mis on suuresti tingitud turismisektori arengust. 

Rendiauto on muutunud kättesaadavamaks

“Kui võrrelda Avis Eesti algusaastaid ja autorendi valdkonna arengut iga kümne aasta järel, näeme, et esiti vaid turistide ja jõukamate inimeste pärusmaaks olnud rendisõidukid on praegu koos laienenud autopargiga kättesaadavad pea igaühele,” selgitas Jürgenstein.

Ta lisas, et kui Avise eestvedajad autorendi ettevõttega 1990. aastal Eestis alustasid, oli Tallinna Lennujaama rendipunktis vaid neli Ladat, millele vähehaaval lisandusid juurde paar Toyotat ja kasutatud Volvo – tol ajal kasutati rendisõidukiteks autosid, mis olid parasjagu kättesaadavad. Praegused renditingimused on tarbija jaoks kordades mugavamad – sõidukid on kuni paari aasta vanused ning väga hea lisavarustusega, mis omakorda kindlasti mõjutab rendiotsuse tegemist.

Avis Eesti tegevjuhi sõnul on autorendi kättesaadavus ja järjest parem sõidukivalik muutnud juba mõningal määral tarbijate harjumusi. “Euroopa uuringute kohaselt eelistab üle 60 protsendi täisealistest omada auto kasutamise võimalust. Arvestades, et uute sõidukite müük on kasvutrendis ja kasutatud sõidukite müük väikses languses, siis näeme, et järjest enam inimesi liisib või rendib sõiduki, sest auto väljaost pole ratsionaalne,” kirjeldas Jürgenstein, lisades, et rendisõiduk sobib just liikuva eluviisiga inimesele, kelle autovajadus on sesoonne.

Sõiduki rentimine annab ettevõttele paindlikkuse             

Samas, kõrvutades eraisikute ja ettevõtete eelistusi, nähtub, et järjest enam otsustavad erineva suurusega ettevõtted samuti rendi- või täisteenuse kasuks, sest sõiduki rent annab ettevõttele paindlikuse – kui periooditi on vaja sõita erineval arvul inimestel, saab laveerida ka auto suurusega. Liising ja seejuures täisteenusliising annab omakorda võimaluse ettevõtte kulusid optimeerida. 

Arvestades suvel avaldatud ettevõtte autot kasutavate tarbijate seas läbi viidud uuringu tulemusi, siis firmasõiduki kasutajatest üle 58 protsendi eeldavad, et auto teeninduse ja korrashoiu eest peaks vastutama ettevõte. Seega toetavad ettevõtete autotarbimise vajadused ja ootused autorendi ja -täisteenusliisingu sektori järjekindlat kasvu.

Kui eksperdid ennustavad maailmas autorendi turu konsolideerumist järgmise 5-10 aasta jooksul, siis Avis Eesti tegevjuhi hinnangul Eesti ja Baltikumi turg küll koondub, kuid suurte rahvusvaheliste rendiettevõtete kõrval jäävad teenuseid pakkuma ka 2-3 tugevat kohalikku ettevõtet, kelle haardeulatus on Baltikum.

“Kui Eesti SKP järgmistel aastatel endiselt kasvab ja ette ei tule majanduse anomaaliaid, siis on oodata ka autorendi turumahu stabiilset 5-10% kasvu,” tõi Jürgenstrein lisaks esile.

Senisest enam muutub renditurul olulisemaks ka regionaalsus, sõiduki kohene kättesaamine rentijale sobilikust asukohast ning uued maksmisvõimalused, mis muudaksid autokasutamise veelgi mobiilsemaks. “Iseteeninduskassad, mobiiliga avanevad ja käivituvad sõidukid, kiire kontroll ja selge automatiseeritud arveldus,” loetles Avise tegevjuht lähituleviku muutusi.