Bioneer toob oma lugejateni Facebooki kasutaja Signe Kõivu üleskutse. Signele teeb muret Facebookis lokkav ebaaus kauplemine.
- Arvamused
- Signe Kõiv
- 1. detsember 2014
Olen aastast 2012 imestusega jälginud Facebooki butiikide ja shop'ide tähelendu, mida majandavad eraisikust aktivistid, kes nimetavad end "vahendajateks". Ühel enam kui 30 000 fänniga lehel oli kenasti ära öeldud, et ettevõtlus on Eestis tänamatu töö ja seetõttu tegutseb ta eraisikuna.
Kõigil taolistel vahendajatel ja müüjatel on mitu ühist nimetajat - nad tellivad kaupasid või müüvad kohapeal olevaid tooteid ettemaksuga; nad ei paku ostjale taganemis- ega vahetusõigust; nad ei vastuta toote kvaliteedi ega pildist erinemise eest.
Arvestades asjaolusid, et taolised müüjad ja vahendajad on Hiina internetiavarustest üles leidnud tuhandeid pakkumisi, millega iga päev Facebooki kasutajaid kostitatakse, on mul kahjuks raske uskuda, et nende jaoks on kättesaamatuks jäänud Maarjamaal kehtivad seadused. Neid lihtsalt ignoreeritakse.
Hiljuti tõstatati teema Buduaari suletud grupis "OSTAN JA MÜÜN! Reeglite vaba!", millel on üle 29 000 liikme. Müüja oli tellinud ostjale 94€ maksva jope, mis ei vastanud ostja ootustele. Ostja soovis jope tagastada. Pilt, mille müüja lisas, oli Moncler jopest, mille hinnad jäävad 1000€ kanti.
On üsna tõenäoline, et ostja ei saanud pildil kujutatud toodet ning müüja tõstatas küsimuse, mida teised müüjad ja vahendajad sellisest olukorrast arvavad. Müüja on oma postitusele kommentaariks kirjutanud: "Varem olid tellijad ja ostjad mõistlikud, nüüd viimasel ajal on inimesed ära keeranud."
Ausalt, mul on selle "ära keeramise" üle siiralt hea meel, sest ma näen, et tarbijad saavad oma õigustest teadlikumaks ja petta ei ole enam nii lihtne.
Tsiteerin teksti muutmata teisi müüjaid ja vahendajaid vestlusest tehtud ekraanitõmmiste põhjal, kuna enam kui 80 kommentaariga teema kustutati kahjuks kiirelt:
"Absurdne on hakata mingile veidrale kliendile raha tagastama sellepärast, et temale jope ei istu nii nagu ta tahaks ja mida võiks minna õmbleja juurde kohendama."
"Ära üldse põe, sina ju talle seda jopet ei saatnud, et oleksid teise pildi pähe teise pildi saatnud, see tuli talle Hiinast ja olgu vait."
"Ongi absurd ju loota, et saad täpselt sama toote, mis on reklaampildil... Ise teadis, millega riskib!"
"See pole sinu süü, et ostja nii häbematult käitub. Kõik teavad ju, et enamus asjad erinevadki pildist, mis on soodsalt ostetud."
"Ainuke jama, mis siit tulla võib, on deklareerimata tulu."
Eesti E-kaubanduse Liidu esindajana pidasin vajalikuks vestlusesse sekkuda ja meelde tuletada Eestis kehtivaid seaduseid, mis reguleerivad e-kaubandust. Sattusin kiiresti üldise põlu alla ning teemaalgataja võttis mu sõnavõtud sujuvalt kokku: "Ma ei tulnud Signe siia küsima, mis on seadused jne, tulin küsima, mida inimesed sellises olukorras teeksid, nagu näen olete ainuke, kes ostjaga samal arvamusel." Ma olin tõesti ainuke, ülejäänud leidsid, et "vaene vahendaja" ei pea millegi eest vastutama.
Hea Tarbijakaitseamet, lugupeetud Maksu- ja Tolliamet - te olete Facebookis kenasti esindatud ja näete samuti siin lokkavat varimajandust ning ebaausat kauplemist. Mis on see kriitiline arv inimesi, kes peavad eelnevalt petta saama, et te tõsimeeli sekkuksite?
Ma mõistan, et ressursse on vähe ja tööd on palju, kuid kas pole lihtsam probleemiga eos tegeleda, sest aastal 2012 oli selliseid tegutsejaid mõnikümmend, tänaseks on neid sadades?
Kas te kujutaksite ette, et ärikad panevad Facebookis püsti oma salaviina- ja salasigarettide poekesed, korraldavad auhinnamänge fännide kogumiseks ning kiruvad võidu näiteks metanoolimürgituse saanud ostjaid, et need on nii lollid ja ei mõista - see ongi "riskibisnes"?
Siinkohal on paslik meelde tuletada, et Äriseadustik ei tunne sellist mõistet nagu "vahendaja." Kui keegi pakub oma nimel tasu eest kaupu või teenuseid ning kaupade müük või teenuste osutamine on talle püsivaks tegevuseks, on tegemist ettevõtjaga, kes võib olla nii FIE kui äriühing, mitte eraisik.
Kaupade müük ja vahendamine internetis on e-kaubandus ja see on reguleeritud mitmete seadustega, millest olulisemad on Võlaõigusseadus, Tarbijakaitseseadus ja Kaubandustegevuse seadus.
Tunne tarbija õiguseid!
1. Tarbijal on õigus tooted tagastada või vahetada 14 päeva jooksul arvates kauba kättesaamist (kui 14-päevasest taganemisõigusest on jäetud enne ostu teavitamata, kehtib taganemisõigus 12 kuu jooksul).
2. Tarbija võib esitada kauba kohta pretensioone kahe aasta jooksul arvates kauba kättesamisest.
3. Taganemisõiguse kasutamisel on õigus tagasi saada ka tellimisel tasutud postikulu.
4. Tarbija ei pea oma taganemissoovi müüjale põhjendama ja taganemiseks antud tähtaeg loetakse täidetuks, kui avaldus on saadetud 14 päeva jooksul arvates toote kättesaamisest.
Palun nüüd Sind, hea sõber, tarbija, e-kaupleja või niisama huvitatu. Anna oma panus ja jaga seda teadmist, et see jõuaks iga ebaausa e-kaupleja teadvusse ja sööbiks igavesti mällu - selline tegevus ei ole aktsepteeritav!
Olen nõus kirjutama, targutama ja korrutama seni, kuni igale vahendajale on selgeks saanud:
- ebaausaid reklaamvõtteid kasutades petab ta tarbijaid, hiilides kõrvale e-kaubandusega kaasnevatest ettevõtja kohustustest ja tarbijaõigustest;
- petab teisi ettevõtjaid, pakkudes kõlvatut konkurentsi;
- petab riiki, jättes täitmata oma maksukohustused.
Teen kõik endast oleneva, et aasta 2014 jääks ebaseaduslike butiikide, closet'ite, shop'ide ja vahendajate lõpudaatumiks ning kehtiks nulltolerants petturite suhtes.
Käesolevast postitusest ajendatuna on loodud leht Hoolime ausast e-kaubandusest, kuhu on oodatud liituma ja kaasa rääkima kõik ausat e-kaubandust toetavad tarbijad, ettevõtjad ja niisama huvilised.
Pilt on võetud 05.11 postitusest grupis "OSTAN JA MÜÜN! Reeglite vaba!" Vasakpoolne foto on tootepilt, mille alusel postituses mainitud müüja tehingu tegi. Parempoolne foto on illustratiivne ja fotol nähtava vesimärgise kasutaja ei ole seotud postituses kirjeldatud tehinguga. Pilt on saadetud Moncler jope täpse koopia tootja poolt, et oleks olemas ka reaalse toote foto. Fotokollaaži tegija ja foorumisse postitaja on teadlik pildi kasutamisest antud teema juures.
Originaalpostitus on leitav siit.
Kui sulle see lugu meeldis, siis toeta sõltumatut rohelist meediat Anneta