Pesumasinatrumlist valmistatud lamp, oapurkidest meisterdatud lühter – disainer Willem Heeffer märkab disainivõimalusi igapäevastes olmejäätmetes ja plaanib neile anda uue otstarbe stiilsete sisustuselemendina. „Masstootmise ja lühikese tööeaga toodete ajastul otsivad inimesed tooteid, millel on sügavam tähendus ja mille taga on lugu või ajalugu, ” leiab Heeffer.
- Tarbimine ja tervis
- Generation Awake
- 2. jaanuar 2015
Soomes Helsingis elav ja töötav hollandlane Heeffer pürgib oma tööga eesmärgi poole, et luua „tähelepanelikku disaini”, mis austab nii ökoloogiat kui ka eetikat. „Tahan, et mu interjöörid näeks välja elegantsed ja kenad ning jääksin samal ajal oma eetikapõhimõtetele truuks.”
Heeffer, kellel on luba kujundada Helsingisse uus esmaklassilise Ameerika-stiilis söögikoht, mille omanik on auhinnatud kokk Hans Välimäki. Valgustuslahenduse ja muud detailid et tarvis kogus ta kokku 344 Heinzi oapurki, puhastas need ning valmistas neist noa- ja kahvlihoidikud, baarituled ja lühtrid.
„Ümbertöödeldud toode rajaneb kolmel põhialusel: kohaliku päritoluga ja ümbertöödeldud materjalid, kõrgeimate standardite järgi käsitsi valmistamine ning (eseme) ümberkujundamine või ümberleiutamine millekski, millel pole algse esemega mingit pistmist,” leiab oma tegutsemise põhimõtted Heeffer.
Oma trummelvalgusti jaoks päästis ta pesumasinatrumlid kohalikust jäätmekäitluskeskusest, muutis need elegantseteks lampideks ja riputas kolme peenikese kaabli otsas lakke. Pulbervärvitud kate ja vastavat tooni kangaga palmitsetud elektrikaabel peidab trumli algset praktilist otstarvet.
„Kui töötan vanade materjalidega, tõmban need kontekstist välja ja kasutan ootamatul viisil, et luua midagi uut,” räägib Heeffer. „Eesmärk on näha esmalt kaunist toodet ja alles hiljem avastada selle ajalugu.”
Materjaliotsingul toetub ta headele kontaktidele kohalikes jäätmekäitluskeskustes, ettevõtetes ja suurtes prügiettevõtetes. „Lähtematerjalide leidmine pole keeruline, kuid täpselt samade juppide hankimine suuremal hulgal esitab palju rohkem väljakutseid.” Samal ajal – ja hoolimata rangematest seadustest – leiab ta, et inimesed on seda abivalmimad, mida teadlikumaks nad saavad prügiprobleemist.
Rohkem saab teada Willem Heefferi disainitöödest tema koduleheküljel.
Willem Heeffer on üks paljudest disaineritest kogu Euroopas, kes toetab innukalt kampaaniat Generation Awake. Igaüks neist on ärataja – Awaikener: oma töö ja kasutatavate materjalide kaudu levitavad nad iga päev sõnumit, et ressursse tuleb jätkusuutlikumalt kasutada.
Kui sulle see lugu meeldis, siis toeta sõltumatut rohelist meediat Anneta