Järjejutu eelmises osas “Mittetulundusühingu asutamine” vaidlesin kohtunikuabiga põhikirjas otsustusvõime sätestamise kohustuslikkuse üle ning sain 6. augustil ehk meie detsembritite kaheksakuusel sünnipäeval oma MTÜ lõpuks siiski õnnelikult asutatud. Nagu ka abiellumise, lapse sünni ja muude tähtsate sündmuste puhul - sellega kõik mitte ei lõppenud, vaid alles algas.

Olin eelnevalt välja uurinud, et MTÜ juhatuse liige võib jätkuvalt töötu olla, kui ta ei saa juhatuse liikmena tasu. Niisiis ühe esimese asjana üsna kohe pärast MTÜ registreerimise kinnituse saamist andsin oma juhtumikorraldajale Töötukassas e-kirjaga teada, et olen nüüd MTÜ juhatuse liige ja ei saa selle eest tasu.

Juhtumikorraldaja helistas peatselt tagasi ja uuris, kas ma olen üksi MTÜ-s. Selgitasin, et asutasime ja liikmed oleme abikaasaga kahekesi ning juhatuses olen mina üksi. Juhtumikorraldaja ütles, et kui järgmine kord vastuvõtule tulen, siis kirjutame kohapeal avalduse, et ma MTÜ juhtimise eest tasu ei saa. Sellega oli siis korras.

Järgmiseks postitasin oma isiklikule palgeraamatu lehele küsimused: “Millisesse panka on tänapäeval kõige soodsam MTÜ arvelduskontot teha? Või millisesse saab ilma kontorisse kohale minemata?” Paari tunni jooksul sain headelt sõpradelt vastused: “Kontot avada ilma kontorisse minemata ei saa, Rahapesuseadus”, “LHV võiks vist kõige odavam muidu olla” ja “Peaksid arvestama ka tulevasi teenuseid, raha sisse/välja. Ainult arvelduskonto põhjal valikut ei teeks. Kontorisse pead kindlasti minema, selleta ei saa. Allkirjanäidised jne.”

Tegelikult olin juba ammu mõelnud ka oma isiklikke rahaasju tasapisi LHV Panka üle viia. Ikkagi Eesti oma pank ja tingimused ka pealtnäha soodsad ja üldse. Toona selgitasin välja, et ka eraisiku konto avamiseks ei piisa ka maakonnakeskusse sõitmisest, vaid pean isiklikult pöörduma LHV Panga kontorisse Tallinnas või Tartus. Sinnapaika see asi tookord jäi ning hoidsin oma raha jätkuvalt Rootsi pankades edasi.  

Vahepeal jätsin pangateema sinnapaika ning panin oma hiljuti tehtud Etsy poodi üles enda kootud titekinnaste kevadise pildi. Lihtsalt prooviks, et äkki hakkab tohutult tellimusi tulema. Siiani pole hakanud ja Etsy poe arendamine on ka sinnapaika jäänud.

Pärast seda kõrvalepõiget tegelesin edasi küsimusega, kuidas oma värskele MTÜ-le võimalikult peatselt mingi kontonumber saada, mida võimalikele teenuse- või kudumiostjatele arvele kirjutada. Meenus, et kuigi meil vallas kohapeal ühtki pangakontorit ei ole, siis korra kuus käib Swedpanga pangabuss, kus kunagi sain näiteks lastele koolikaardid vormistatud ilma maakonnakeskusesse sõitmata. Ehk saab pangabussis ettevõtte kontot ka avada?

Mõeldud, tehtud. Swedpanga kodulehelt leidsin Pangabussi peatumiskohtade ja aegade otsingu, kust omakorda selgus, et meie vallas on pangabuss just täna, 6. augustil kell 13-14. Vaatasin lootusrikkalt kella, aga see näitas juba 15.45. Et sellega läks siis sedamoodi. Järgmine võimalus järgmisel kuul.

Võtsin siis järgmiste pankade kodulehed ette. SEB Panga kontaktivormi kaudu saatsin päringu: “Tere! Asutasin MTÜ ja soovin avada sellele pangakonto. Esialgu oleks kontol liikumist väga vähe, kõige rohkem paar makset kuus kui sedagi. Kas konto iseenesest on tasuta või peab kindlasti valima mingi kuutasuga paketi? Kas MTÜ konto avamiseks peab kindlasti tulema pangakontorisse kohale või pikaajalise eraisikust SEB Panga kliendina on mul mingi võimalus avada MTÜ konto ka neti teel digiallkirjaga vms?”

LHV Panga kodulehel avanes linkide Ärikliendile > Ava konto peale pikk ankeet ettevõtte andmete sisestamiseks. Täitsin lootusrikkalt ankeedi ära, vajutasin Jätka ning sain vastuse “Aitäh! Oled astunud esimese sammu konto avamiseks. Konto aktiveerimiseks peab LHV Panga töötaja sinu isiku tuvastama LHV Panga kliendikontoris Tallinnas Tartu mnt 2 või Tartus Kaluri 2. Kui sul on küsimusi, helista meile telefonil 6 800 400 või saada e-kiri aadressile info@lhv.ee.”

Leppisin mõttega, et järgmisel korral maakonnakeskusesse sattudes tuleb alustuseks ikkagi MTÜ arvelduskonto mõnda Rootsi panka teha. Lootes endiselt, et ehk kunagi suuremasse linna jõudes saan LHV kliendiks ka.

Järgmisel päeval, 7. augustil tekkis ühel pereliikmel ootamatu perearsti külastamise vajadus ja nii me kogu kollektiiviga maakonnakeskusesse suundusimegi. Miks maakonnakeskusesse?

Kui ma viis aastat tagasi siia maale kolisin, siis oli alevis veel perearst täitsa olemas ja võtsime end ka kogu perega tema juures arvele. Mitu aastat oli hea lähedal arstil käia, aga mõne aasta eest läks see perearst ära. Mõnda aega asendas teda naabervalla perearst ning siis ühel hetkel tuli vallavalitsuse pootl sõnum, et kuna naabervalla arst enam asendada ei soovi ja uut perearsti pole veel leitud, siis võetagu parem oma paberid välja ja leitagu uus perearst.

Sel hetkel oli mulle lasteaialapse vanemast palgatöötajana oluline, et kui laps esineb hommikul haigusega, mis lasteaeda minna ei luba, siis mul oleks perearst, kellele helistada ja hoolduslehte küsida. Tänasest. Seega perearstita jäämine ning alles haigestunud lapse kõrvalt uue perearsti otsimise küsimusega tegelemine ei tundunud hea võimalus.

Lähim loogiline uus valik oleks olnud meiegi perearsti asendanud naabervalla perearst, aga külarahvas rääkis, et temal on nimistu väga täis ja tema võtab enda nimistusse ainult neid meie valla elanikke, kellel on parasjagu mingi haigusjuhtum pooleli, millega ta asendajana tegelenud on.

Teine perearstiga naabervald asub teises maakonnas ning buss käib sinna korra päevas hommikul ja õhtul. Nii et isegi kui haige lapsega arstile ei sõidaks, vaid saaks telefoni teel hoolduslehe, siis pärast tervenenud lapse ettenäitamiseks peaks auto puudumisel terve päeva naabervalla keskuses veetma, kus ainsad teadaolevad ajaveetmiskohad oleks pood ja pubi.

Ei, aitäh. Pigem siis juba maakonnakeskusesse, kus buss käib viis-kuus korda päevas ning bussiootamisaja veetmiseks on rohkem erinevaid võimalusi. Nii me olemegi juba aastaid kogu perega maakonnakeskuses asuva perearsti kliendid.

Kohalik ambulatoorium seisab ka jätkuvalt püsti ning mingil ajal jõuti lahendusele, et need kohalikud inimesed, kes oma pabereid välja ei võtnud ning uut perearsti ei leidnud, on nüüd selle kõrvalmaakonnas asuva naabervalla perearsti nimistus. Mingitel päevadel nädalas on perearst mingi aja meie ambulatooriumis kohapeal ning muul ajal haigestudes tuleb siis leida võimalus naabervalda arstile minna. Sinna, kuhu bussiga saab hommikul ja õhtul tagasi.

Seega oleme meie jäänud pidama oma maakonnakeskuses asuva perersti juurde ning võimalusel ühendame arstilkäike muude asjaajamistega. Seekord siis selgus arsti juures, et pereliikme terviseseisund kiiret sekkumist ei vaja ning sain maakonnakeskuses SEB Panga kontoris värskele MTÜ-le ka pangakonto avatud.

Lisaks maakonnakeskuses käimisele jõudsin samal päeval tegeleda ka oma juuli lõpus eitava vastuse saanud äriplaani täiendamisega. Kuidas mul sellega läks, sellest kirjutan järgmistes osades.


Õpeta meid meie päevi arvestama,
et me saaksime targa südame!

Psalm 90:12


Järjejutu leiate kogu pikkuses Bioneeri rubriigist "Elust maal, töötuna".