Üha kasvav elektritõukerataste ja sõidujagamisteenuste kasutamine muudab seda, kuidas me linnas liigume, kuid ei paranda üldiselt õhukvaliteeti. Kõndimine, jalgrattasõit ja ühistransport on endiselt keskkonnasõbralikum liikumisviis ning nende arendamisse peaks panustama. Nii leitakse värskes raportis ajal, mil transpordisektori kasvuhoonegaaside heitkogused järjepidevalt suurenevad. Euroopa Liidu transpordisektor sõltub peamiselt fossiilkütustest ja tekitab neljandiku kasvuhoonegaaside heitkogustest.
- Transport ja linnaplaneerimine
- 3. veebruar 2020
- Foto: Pixabay, CC Public Domain
Täna avaldas Keskkonnaagentuuri partnerasutus EEA* värske raporti, mis arutleb selle üle, kuidas rohelised ja jätkusuutlikud nn. esimese ja viimase miili transpordilahendused võiksid muuta linnades liikumist jätkusuutlikumaks ning vähendada transpordisektorist tekkivate heitmete hulka.
Raport pöörab tähelepanu nii elektrilistele kaubikutele, kaubajalgratastele kui ka ühistranspordile ning sedastab, et keskkonna ja rahvatervise seisukohalt kõige jätkusuutlikum transpordiviis linnades on ikkagi ühistranspordi ja linnaruumi arendamise kaudu kõndimise ja rattasõidu propageerimine.
EEA raporti taustal on avaldatud ka ebasoodsat trendi näitavad transpordisektori heitekoguse numbrid. Maantee, raudtee- ja õhutranspordist tekib umbes veerand EL-i kasvuhoonegaaside heitkogustest ning transport on ainus suurem majandussektor, kus kasvuhoonegaaside heitkogused kasvavad.
Tõusule on pööranud ka uute sõiduautode keskmine CO2 heitkogus, mis suurenes 2018. aastal teist aastat järjest.
„Heitkoguste kasvu mõjutavad peamiselt bensiinikütusega sõidukite osakaalu suurenemine ning linnamaasturite populaarsus. Heitmete kasvule annab hoogu ka inimeste mobiilsusvajaduse ja majandustegevuse kasv,“ selgitas Ala.
2018. aastal oli 60% EL-is ostetud sõiduautodest bensiinimootoriga (2017. aastal 53%), diiselmootoriga sõiduautode osakaal oli 36%.
Nullsaastega ja vähesaastavate sõidukite, sealhulgas elektriautode turuletulek oli 2018. aastal jätkuvalt aeglane. Raport leiab, et 2021. aasta CO2 eesmärgi (sõiduauto keskmine CO2 heide 95 g/km) saavutamiseks oleks vaja niisuguste sõidukite kasutuselevõttu kiirendada.
Keskkonnaagentuuri direktori Taimar Ala sõnul ei saa lihtsalt autodega sõitmist ära keelata, kui puudub toimiv ühistransport ning tingimused mugavaks ja turvaliseks rattasõiduks. „Just heade alternatiivsete valikute olemasolu suunaks inimesi võimaluse korral autode kasutamisest vabatahtlikult loobuma,“ märkis Ala.
Sõidujagamisteenused ja viimastel aastatel populaarseks saanud elektritõukerattad võivad samuti kasulikud olla, kuid mõnede uuringute kohaselt ei ole nende mõju keskkonnale alati positiivne. „Elektritõukerattaid kasutavad sageli need, kes oleksid muidu kasutanud ühistransporti või hoopiski jalutanud,“ tõi Ala raportist näite. Samuti näitavad uuringud, et sõidujagamislahendused nagu Uber või Bolt ei aita kuigivõrd vähendada heitmeid ega ummikuid, sest pakuvad alternatiivi ühistranspordile.
Keskkonnaagentuuri direktori sõnul on jalgsi liikumise, jalgrattasõidu ja ühistranspordi kasutamise osakaalu suurendamine liiklemises ülimalt oluline, kui soovitakse täita pikaajalisi keskkonna jätkusuutlikkuse eesmärke.
„Lisaks eelduste loomisele tuleb siin ka inimeste harjumusi muuta. Tänase ilusa ilmaga võiks vähemalt Tallinnas välditavad autosõidud tegemata jätta ja päikesepaistet nautides jala käia,“ ütles Ala.
Euroopa Keskkonnaameti EEA raporti ingliskeelne terviktekst.
Kui sulle see lugu meeldis, siis toeta sõltumatut rohelist meediat Anneta