Bioneeris hakkab ilmuma ligipääsetavuse teemaline artiklite sari, mida aitab koostada Arusaamise Agentuur. Artiklite sarjas tutvustame olulisemaid valdkonna mõisteid ja ligipääsetavuse loomise võimalusi. Erilist tähelepanu pöörame lihtsale ja selgele keelele.
 

Ligipääsetavust saab luua, vähendades või kõrvaldades takistusi, millega inimesed oma igapäevaelus kokku puutuvad. Ligipääsetavus muudab elu lihtsamaks ja võimaldab inimestel iseseisvalt toime tulla.

Kuigi ligipääsetavus on hädavajalik puuetega ja erivajadustega inimestele, toob see kasu ka ühiskonnale laiemalt.

Selleks, et mõista, miks ligipääsetavust üldse vaja on, peame kõigepealt selgeks tegema mõisted "erivajadus" ja "puue".

Kes on erivajadusega inimene?

Erivajadusega inimeseks nimetatakse tavaliselt inimest, kelle seisund, võimed, oskused, käitumine või areng erinevad tavapärasest. Selline inimene võib vajada toimetulekuks erilisi tingimusi, abivahendeid või erikohtlemist.

Erivajadus ei pruugi olla silmaga nähtav. Mõnikord saab erivajadusest aimu ainult inimese käitumist tähelepanelikult jälgides.

Oluline on teada, et puue on alati seotud erivajadusega, samas erivajadus ei tähenda tingimata puuet. 

Eestis on laiemalt kasutusel näiteks haridusliku erivajaduse ehk HEV mõiste. Erivajaduse tõttu vajab tuge umbes iga viies õppija. Erivajadus ei tähenda alati millegi puudumist; ka andekus on erivajadus.
Puude liiki ja raskusastet on vaja määrata siis, kui tervisekahjustus või erinevus takistab oluliselt inimese elu ja raskendab iseseisvat toimetulekut.

Kes on puudega inimene?

Puudega inimesed on näiteks liikumis- ja liitpuudega, pimedad ja vaegnägijad, kurdid ja vaegkuuljad, intellektipuudega ja psüühikahäiretega inimesed.

Puue on tervisekahjustus või erinevus inimese kehas või vaimus, mis takistab tal teistega võrdselt elus hakkama saada.

Puue võib olla kaasasündinud või elu jooksul omandatud ning see võib aja jooksul muutuda kas raskemaks või kergemaks.

Iga puudega inimene on erinev, mis tähendab, et ka iga inimese abivajadus on erinev.

Puue võib olla erineva raskusastmega: keskmine, raske või sügav. Puuet tuvastab Sotsiaalkindlustusamet.

Kui inimesel tuvastatakse puude raskusaste, on tal õigus saada toetusi ja teenuseid. Neid pakuvad nii Sotsiaalkindlustusamet, Töötukassa kui ka kohalikud omavalitsused. Mitmed ettevõtted teevad puudega inimestele soodustusi (näiteks ühistransport, kultuuriüritused, treenimisvõimalused jms). 

Tervisekahjustus või erinevus, mis inimese elu ei sega, ei ole puue. Kui puuet ei tuvastata, ei tähenda see, et inimene on terve. 

Mida ütleb seadus?

Erinevates olulistes dokumentides ja seadustes on puude mõistet selgitatud mõnevõrra erinevalt.

Näiteks ÜRO puuetega inimeste õiguste konventsioon ütleb, et puuetega inimestel on pikaajaline füüsiline, vaimne, intellektuaalne või meeleline kahjustus, mis võib koostoimes erinevate takistustega tõkestada nende täielikku ja tõhusat osalemist ühiskonnaelus teistega võrdsetel alustel.  

Puuetega inimeste sotsiaaltoetuste seadus ütleb, et puue on inimese anatoomilise, füsioloogilise või psüühilise struktuuri või funktsiooni kaotus või kõrvalekalle, mis koostoimes erinevate suhtumuslike ja keskkondlike takistustega tõkestab ühiskonnaelus osalemist teistega võrdsetel alustel. 

Pisut lühemalt selgitab võrdse kohtlemise seadus, mille kohaselt on puue inimese anatoomilise, füsioloogilise või psüühilise struktuuri või funktsiooni kaotus või kõrvalekalle, millel on oluline ja pikaajaline ebasoodus mõju igapäevatoimingute sooritamisele.


Millega tegeleb Arusaamise Agentuur?

Arusaamise Agentuur tegeleb info ligipääsetavusega. See tähendab, et agentuur teeb tekstid selgeks ja lihtsaks. Agentuuri töötajad tunnevad nii selge kui ka lihtsa keele põhimõtteid. 

Selge keel on lihtsustamata keel, millest on eemaldatud kantseliit ja liigne keerukus. 

Lihtne keel ehk arekeel on lihtsustatud keel, mis vajalik inimestele, kellel on raskusi lugemise või arusaamisega. Kuigi lihtsat keelt testivad erivajadusega inimesed (näiteks kerge intellektipuudega inimesed), sobib selline keelekasutus kõigile. 

Informatsiooni ligipääsetavus on kasulik kõigile. 

Kui ametiasutused kasutavad kodulehel või suhtluses avalikkusega liiga keerulist keelt, võivad inimesed jääda vajalikest teenustest või teadmistest ilma, sest nad ei saa infost aru. 

Kui ettevõte kasutab liiga keerulist keelt, kaotab ta tellimusi ja peab oluliselt rohkem aega ning raha kulutama klientide nõustamisele. 

Arusaamise Agentuur veab ka lihtsaskeeles.ee meediakanalit. 

Loe lihtsaskeeles.ee lehelt selge ja lihtsa keele erinevuste kohta.


Artikli ilmumist toetab SA Kodanikuühiskonna Sihtkapital