Tõusvad tööjõukulud, suurenev inflatsioon ning tugevnev jüaan on põhjused, miks Hiina ei ole enam maailma kõige odavam tarbekaupade tootja. Suurenevad kulud panevad suurettevõtteid otsima uusi tootmiskohti Aasias, näitab KPMG poolt tehtud suurfirmade küsitlus.

  • Majandus
  • 28. november 2011
  • fOTO: https://pixabay.com/photos/asia-chinatown-city-asian-downtown-932068/

Kuigi kestvuskaupu nagu elektroonikat ja mööblit hangivad suurettevõtted endiselt Hiinast, siis rõivaste ja jalatsite tootmine liigub üha rohkem teistesse Aasia riikidesse. On tekkinud spetsiaalsed klastrid, näiteks Indoneesias ja Vietnamis jalanõude ja käsitsi tikitud kangaste tootmisel ning Indias metallesemete valmistamisel.

KPMG hinnangul on viimase aasta jooksul kõige suuremad võitjad jalatsite ja tekstiilitoodete ekspordis olnud vastavalt Indoneesia ja Bangladesh. Indoneesia jalatsite eksport kasvas 2010. aastal 42 protsenti, samas kui Bangladeshi tekstiilitoodete eksport suurenes aastaga 43 protsenti.

„Ainuüksi ülimadalate kulude tõttu Hiinas tootmine on ajalugu,“ ütles KPMG Aasia ja Vaikse ookeani piirkonna tarbimissektori juht Nick Debnam. „Kuna paljudel Lääne turgudel on nõudlus endiselt pehmeke on ettevõtetel keeruline panna kõrgemad tootmiskulud tarbijate õlgadele. Muutuv keskkond sunnib seega ettevõtteid oma hankestrateegiaid ümber vaatama.“

Kaubanduse soodustingimused on vahepeal andnud hoogu ekspordile Kambodžast ja Bangladeshist Euroopa Liitu, samas kui Indoneesiat eelistavad allhankijana Jaapani ja Põhja-Ameerika ettevõtted.

Ainuüksi kulud ei ole enam ainus tegur, miks ettevõtted hangivad tooteid mujalt. Vananev elanikkond ja tööjõupuudus Hiina mõnedes piirkondades mängivad rolli hankelepingute üleviimisel teistesse riikidesse.

KPMG küsitletud ettevõtete seas olid IKEA, Tesco International Sourcing, Metro Group Buying, s.Oliver jt.


Uuringu raportiga saab tutvuda siin.

KPMG on ülemaailmne auditi-, maksu- ja nõustamisteenuseid pakkuvate ettevõtete võrgustik, mis tegutseb 150 riigis.