Tallinna ruumiloome uue aasta siht on inimkesksema ja säästlikuma linna planeerimine, jagades muu hulgas avalikku ruumi ja tänavaruumi ümber säästvate liikumisviiside kasuks ja planeerides rohelisemat ning aktiivsemat linnaruumi.
- Transport ja linnaplaneerimine
- 7. jaanuar 2022
- Foto: Pixabay
„Tallinna eesmärk on olla mõnus, keskkonnasõbralik ja kõigile ligipääsetav linn, kus on palju inimestele mugavaks kujundatud tänavaid, linnaväljakuid, parke ja muid tegutsemispaiku,“ ütles Tallinna abilinnapea Madle Lippus. „Sellise ruumi oluline osa on kaasaegne tänavakunst ning elurikkust hoidvad rohealad ja veekogud. Kõigi nende sihtide saavutamisel on oluline roll linnaosade üldplaneeringutel, mis hakkavad asendama kaks aastakümmet tagasi kehtestatud linna üldplaneeringut.“
Uuel aastal jätkub Kesklinna ja Põhja-Tallinna üldplaneeringu ning trammivõrgustiku pikendamise kavade koostamine, rattateede põhivõrgustiku rajamine, samuti korraldab linn arhitektuurikonkursse ja värskendab avalikku ruumi linnaruumikunstiga.
Lõppenud aastal kehtestati Nõmme üldplaneering, mis toetab Nõmme keskkonna oluliste väärtuste säilitamist, et linnaosas püsiks metsalinna miljöö ja rohealad. Üldplaneeringu eesmärk on säilitada kvaliteetset elukeskkonda, planeering määrab enamiku Nõmme asumeid miljööväärtuslikuks.
Nõmmel eelisarendatakse säästvaid liikumisviise, mida toetab jalgrattateede võrk ja uute raudteepeatuste loomine. Planeering käsitleb lisaks linnaosa katvat, rohealasid ja kergliiklusteid omavahel ühendavat rohevõrgustikku, mis moodustab linnaosa ümbruskonnaga ühendava aasta läbi kasutatava terviseradade süsteemi, kuid on ka väärtus linna elurikkuse vaates.
Põhja-Tallinna üldplaneering jõudis lõppenud aastal koostöö faasi ja laiem avalikkus kaasatakse algava aasta esimeses kvartalis. Aasta algusse jääb Põhja-Tallinna üldplaneeringu veebiraamatu avaldamine, mis hõlbustab kavandatava üldplaneeringu mõistmist. Kesklinna üldplaneeringu eskiislahenduse koostamisega on kavas algaval aastal jätkata, nii et see jõuaks avaliku tutvustuseni 2023. aasta alguses.
Alanud aasta esimeses pooles valmivad eskiislahendused Tallinna trammivõrgustiku edasiarendamiseks. Praegusi trammiliine pikendatakse eesmärgiga parandada ühistranspordi kättesaadavust ja kasutusmugavust. Samuti kaalutakse kahe uue, Liivalaia ja Kalaranna trammiliini rajamist.
2022. aastal jätkub töö jalgrattasõiduvõimaluste parandamisega südalinnas. Ette valmistatakse südalinna rattateede põhivõrgustiku projektid, mille alusel rattateed lähiaastatel eurorahasid kaasates valmis ehitada. Püsivate rattateede valmimiseni täiendatakse ajutiste rattateede lahendusi.
Linnaruumi kvaliteeti aitavad tõsta arhitektuurikonkursid. 2022. aasta alguses selguvad Reaalkooli juurdeehituse, Westholmi gümnaasiumi juurdeehituse ja Kullo huvikooli ideekonkursside tulemused. Kullo ideekonkursi on oluline pilootprojekt, kus arhitektuurikonkursi ettevalmistamisse on kaasatud Strateegiakeskuse teenusedisainerid, et uurida hoone tulevaste kasutajate vajadusi ja ootusi linnas põhjalikumalt. Tänavu võetakse ette muu hulgas Tallinna Lauluväljaku ja Põhja-Tallinna musterlasteaedade ideekonkurss.
Rahvusvahelises koostöös töötatakse edasi Tallinna kaasamiskeskuse kontseptsiooniga, et Tallinna kaasamiskvaliteeti tõsta: korraldada senisest enam avalikke arutelusündmusi, kuid ka näitusi linnaruumi teemadel. Kaasamiskeskuses tutvustavad linnaruumilahendusi Tallinna linnaplaneerijad, arhitektid ja strateegid. Keskus on kavas avada näituseruumina 2022. aasta septembris ja demokeskusena 2023. aastal Tallinna Strateegiakeskuse juures Kaarli puiestee 1 hoones.
Tänapäevase ja aktiivse tänavaruumi rikastamiseks algab uuel aastal linnaruumikunsti kaardistamine, mille tulemuste põhjal saab teha edasisi otsuseid, kuhu, kuidas ja millist linnaruumikunsti luua. Linnaruumikunsti pilootprojektina valmivad Putukaväila roheinstallatsioonid.
Kui sulle see lugu meeldis, siis toeta sõltumatut rohelist meediat Anneta