Tarbimine suuremal või vähemal määral on tänapäevase elu vältimatu osa, millega on seotud nii meie vajadused, identiteet, harjumused kui ka naudinguiha. Me elame tarbimisühiskonnas. Tarbimisühiskond on aga üles ehitatud põhimõttele, et toodetakse enam, kui tarbida suudetakse. Selliselt toimivas ühiskonnas on tootjad ja teenuste pakkujad sunnitud nägema vaeva, et klientide tähelepanu püüda. Oma rahakoti, isikliku rahulolu ja ka keskkonna huvides on kasulik ahvatlustele ja reklaamidele mitte liigselt järgi anda.

Olge enda vastu aus

Kui meedias räägitakse liigses tarbimisest, siis tundub, et jutt käib teistest, mitte ei puuduta meid ennast. Meedia kajastab liigset tarbimist enamasti kas majandusnäitajate või keskkonna seisukohast. Siinkohal ei ole Bioneer olnud erand!

Mõnikord on raske näha suurt pilti ja tunnistada enda mitte kõige targemaid valikuid. See on loomulik, sest probleeme on lihtsam eitada.

Enda vastu aus olemine on ülioluline, kui igakuised kulud on tarbimislaenude ning ostuharjumuste tõttu kriitiliselt suureks muutunud. Kui probleemi mitte tunnistada, siis see süveneb.

Kui teil probleeme tarbimislaenude või liigsete kulutustega pole, võite endale õnne soovida ja rõõmustada. Te olete olnud väga edukas.

Leidke tarbimishimu põhjused

Mõelge enda jaoks selgeks, mis teis tarbimishimu tekitab. Võib-olla te otsite asendustegevust oma igapäevasele stressile või tahate olla edukam, kui päriselus olete. Vanarahva tarkus ütleb, et võõraste sulgedega ei ole hea ennast ehtida ja nii see on.

Kui olete sattunud liigtarbimise oravarattasse vaid seetõttu, et olla parem naabrist, sugulastest või sõpradest, siis küsige endalt, kas see ikka on vajalik. Ehk on rahulikum ja tagasihoidlikum elu palju suurem väärtus?

Võtke tarbimise vähendamist, kui isiklikku vabanemist

Märkamatult on meist saanud tarbimisühiskonna teenrid. Me käime tööl, et maksta kinni erinevaid tasulisi hüvesid - me vaatame televiisorit, me käime trennis, me ostame järjest uuemat ja moodsamat kodutehnikat, me sööme valmis tehtud roogasid, me sõidame autoga, me käime kaugetel maadel ostureisidel ning puhkamas.

Kuid paljudele tasulistele hüvedele on olemas ka soodsamad ning ühtlasi keskkonnasõbralikumad alternatiivid. Näiteks auto igapäevasest kasutamisest loobumine võib säästa tuhandeid kroone kuus ja ei pruugi olla alati seotud suureneva ajakuluga. Mõnikord on tasulised teenused ja ostud seotud hoopis staatusega, mida me endale valikuks peame. Esialgu on harjumatu sättida oma tegemisi ühiskondliku transpordi aegade järgi, aga vähemalt suuremates linnades on see kindlasti võimalik. Ärge vaadake autost loobumist kui karistust, vaid rõõmustage, sest teie maksukoormus ja mõju keskkonnale vähenes oluliselt.

Andke endale olukorrast ausalt aru

Kulude kärpimise üheks kõige tõhusamaks viisiks on iseenda jaoks vastava aruandluse pidamine. See näitab kogu rahakulu ausalt ära. Paljud inimesed on sunnitud majandussurutise tingimustes vahetama töökohta või olema mõnda aega koguni töötud.

Kui peate ootamatult oluliselt väiksema sissetulekuga hakkama saama või vajate kulude kärpimist, siis tasub arvepidamine igal juhul ära. Arvepidamisega ja tarbimise hindamisega on samad lood nagu ka toitumispäevikute pidamisega – need on tõhusad vaid juhul, kui neid ausalt pidada. Ja vähemalt enda vastu tasub ju aus olla!

Leidke endale mõttekaaslasi ja jagage asju

Koos on kergem ja seda ka tarbimise valdkonnas. Rääkige oma sõpradele plaanist kokku hoida.

Ärge olge kitsi laenama ja küsige ka ise asju laenuks. Nii ei pea te kõike ise ostma. Ja vidinate puudumine ei ole sugugi halb olukord. Vastupidi! Asjade jagamine säästab nii raha, keskkonda kui ka ruumi.

Siinkohal võib tuua näiteks mahlapressi, mida kasutatakse kord aastas õunamahla tegemise perioodil, aga mis on ostes olnud küllaltki kulukas masin ja võtab riiulil hiljem palju ruumi. Sellise mahlapressi omamine ei ole nii hädavajalik, et iga majapidamine peaks seda omama. Lihtsam on laenata ja teha tutvusringkonnas kokkuleppeid, millist masinat või vähemkasutatavat eset keegi omab ja välja laenab.

Mõelge reklaamide olemusele

Me oleme harjunud, et reklaamid jagavad meile ostusoovitusi pea igal sammul. Me ei saa reklaame oma elust välja lülitada, sest muidu peaksime loobuma kogu meediast ja elama erakuna kuskil metsas või saare peal.

Reklaame vaatame me televiisorist, näeme neid tänaval kõndides, kuulame neid raadiost, vaatame neid lehtedest ja isegi mudilastele suunatud ajakirjad on reklaami täis. Ainus, mida me teha saame, on tõsta oma tarbijateadlikkust ning mõelda kaubamärkidest kaugemale. Seda on vaja teha, sest ka tüütu reklaam mõjutab meid.

Tasub enda jaoks lahti mõtestada reklaami olemus, milleks on soov püüda tähelepanu. Reklaam ei tähenda automaatselt head toodet. Olgem ausad, ükski reklaam ei hõiska avalikult, et kaup on kehv. Otsus kauba väärtuslikkuse kohta tuleb ikka ostjal endal teha.

Sageli reklaamitakse ohtralt ja valimatult just neid kaupu, mis ilma lausreklaamita seisma jääksid. Mõelge sellele! Mida ägedam kampaania, seda enam kaalutlege enne ostmist.

Miks te tahate just seda kaupa osta?

Enne ostmist mõelge, miks te just seda toodet tahate. Kas te hindate kaubamärki? Kas teile meeldib toode ise? Või hindate seda, kuidas toodet teile pakuti? Kui teete oma valiku vaid viimase kriteeriumi põhjal, siis võite hiljem ennast õnnetult tunda, sest saadud kaup ei vasta teie tegelikele ootustele.

Mõelge, miks osturallisid korraldatakse

Ka masu tingimustes on inimesed valmis rahvamassis tõuklema ja mõistust kaotama, et osta osturallide, hullude päevade, mammutipäevade või mis iganes muu suure ostukampaania soodustooteid.

Iseenesest on tore, kui kaup on soodne, aga tasub enne ostmist mõelda, kas kraami ka päriselt vaja on. Oluline on ka mõelda, miks hinnad ikkagi odavad on - äkki on tooted lihtsalt kehvemad või sunnitakse teile peale tavapärasest suurema koguse ostmist.

Ostukampaaniatel võivad ju tükihinnad soodsamad olla, aga kui te säästetud raha eest või koguni suurema summa eest ebavajalikku kraami koju veate, siis olete ju ise ämbrisse astunud. Ehk tasub ostupäevadele minemata jätta või vähemalt kehtestada enda jaoks tavapärasest väiksem mittevajalikule kraamile kuluv piirsumma.

Olge tarbijalõksudest nutikam

Koos kirjade, ajalehtede ja ajakirjadega kipuvad meie postkastidesse sattuma ka erinevad otsepostitusega saabunud reklaamid. Mõni neist soovitab koguda loomajuttudega kaardikesi, teine pakub postikataloogi soodustooteid, kolmas värbab teid aknaid vahetama ja neljas kutsub keeruliste aparaatidega tervist kontrollima ning imetabaseid toidulisandeid ostma.

Üsna sageli on otsepostituses kaasas ka nn kingitus ehk ostulõks. Kui te tellite näiteks loomakaartide esimese tellimuse, millele on kaasa pandud ka miniraadio või kehvapoolne koolikott, siis tegelikult maksate te selle nänni ise kinni. Muud kulud kantakse reklaamkuludesse, kui te peaksite pärast esmatellimust loobuma.

Kuna loobumiseks peab klient suhtlema osavate müügiinimestega, siis paljud ei suudagi teenusest loobuda. Nii saadakse odava koolikoti himus endale mitmeaastane maksekohustus. Et sellist olukorda vältida, soovitab Bioneer ilmselgete tarbijalõksudega tooteid ning teenuseid mitte tellida.

Vaba aega saab veeta ka väljaspool ostukeskuseid

Tänapäeval on ostukeskused muutunud vaba aja veetmise paikadeks. Tegelikult saab oma päevi veeta palju sisukamalt. Minge parem parki jalutama, mängige lastega, ajage pereringis juttu või sõitke jalgrattaga. Vaba aeg ei pea tähendama ostukäruga jalutamist ja rahakotiraudade avamist.

Eriti oluline on tutvustada „poes hängimise“ alternatiive pere noorematele liikmetele, sest nende tarbimise ja elamise harjumused on alles kujunemas.

Minge poodi rahulikuna

Ärge minge poodi, kui olete näljast nõrkemas, tunnete ennast kohutavalt õnnetuna või olete just saanud oodatust suurema preemia.

Rahulikuna poodi minnes väldite liigseid kulusid lohutus- ja preemiaostudele. Näiteks kui te kulutate oma oodatust kopsakama töötasu läbimõeldud otsusena mõnele kvaliteetkaubale, saate oma töö vilju kauem nautida. Nii teete endale väärika kingituse ja olete lõppkokkuvõttes õnnelikum.

Uskuge endasse

Teie valikud on teie elu. Te ei pea võrdlema enda ostukorvi sisu teiste omaga – nemadki on inimesed. Kui olete enda jaoks paika pannud kriteeriumid, mille alusel te ostud sooritate, siis järgige neid. Teil pole põhjust oma läbimõeldud valikutes kahelda vaid seetõttu, et teised valivad muud moodi.

Säästke, kui olete nii otsustanud! Keelduge kaupmehe pakkumisest, kui te seda soovite! Ostke, kui te tegelikult seda vajate!


Bioneeri lugejate arvamusavaldusi mõtteviisi muutmisest saate lugeda tasuta Bioneeri e-õppest. E-õppega saate liituda SIIN.

Bioneeri Intelligentse Egoismi e-õpe saab teoks tänu Keskkonnainvesteeringute Keskusele.