Sagedasem mure e-poodidest ostmisel on see, et tarbija maksab kauba eest enne selle kättesaamist, kuid müüja talle kaupa ei saada ja raha ei tagasta. Teine levinud probleem on, et tarbija saab küll kauba kätte, kuid kaup ei vasta kokku lepitud tingimustele. Kui tarbija seejärel kauba tagasi saadab, ei tagasta kaupleja talle raha või viivitab sellega.

Eraisikust müüjaga vaidled kohtus

Riskide maandamiseks peaksid enne e-poest kauba tellimist endale selgeks tegema, kas pood kuulub juriidilisele või füüsilisele isikule. Seda saad teada, kui vaatad, kelle pangakontole tuleb raha kanda ning seejärel kontrollid, kas vastav ettevõte või füüsilisest isikust ettevõtja on registreeritud äriregistris. Kui müüja on eraisik, siis ei laiene ostjale üldised tarbijaõigused, ostja ei saa probleemide korral pöörduda abi saamiseks tarbijakaitseameti poole ning vaidluse korral on ainus võimalus pöörduda kohtusse.

Kas kogu info on olemas?

Vaata ka, mis teave on e-poe veebilehel. Kindlasti peavad seal olema kirjas müüja nimi, asukoha ja e-posti aadress, kuhu probleemide korral pöörduda; lepingust taganemise, kauba tagastamise ja pretensioonide esitamise tingimused; kuidas ja millal peab kauba eest maksma; kui kaua võtab aega kauba kohalejõudmine ja kui suur on postikulu, samuti see, kes kannab kauba tagastamiskulud.

Samuti otsi enne tehingu sooritamist internetist lisainfot kaupleja varasema tegevuse ja ostjatega käitumise kohta. Firma registrikoodi ja kontaktandmeid saad uurida äriregistrist, Ametlikest Teadaannetest leiad registrikoodi abil selle firmaga seotud kohtuotsused jms. Krediidiinfost ja maksu- ja tolliameti maksuvõlglaste otsingust saad vaadata, kas firmal on maksuvõlgu. Lisaks võiksid üle vaadata tarbijakaitseameti kodulehel oleva musta nimekirja e-kauplejatest.

Tea oma õiguseid!

Internetis sõlmitud lepingust on Sul õigus taganeda 14 päeva jooksul ajast, mil toode Sinuni jõudis. Teenuse ostu puhul algab tähtaeg lepingu sõlmimisest. 14-päevane tagastusõigus ei kehti kõigi kaupade puhul. Näiteks ei saa Sa tagastada kaupa, mis on valmistatud Sinu isiklikke vajadusi arvestades (nt Sinu mõõtude järgi).

Sageli maksab toote tagastamisega seotud postikulud e-kaupleja, samas võib kaupleja panna selle kohustuse ka tarbijale, kuid siis peab see olema kirjas tellimistingimustes. Sinult nõutav kauba tagastamisega seotud kulu ei tohi ületada kümmet eurot.

Kui oled e-poest tellitud kauba kätte saanud ja sellel ilmneb hiljem puudus, siis on Sul õigus esitada müüjale kaebus kahe aasta jooksul alates kauba kättesaamisest (teenuse korral kahe aasta jooksul alates teenuse kättesaamisest). Pretensioon tuleb kauplejale esitada hiljemalt kahe kuu jooksul puuduse ilmnemisest.

Kaebuse esitamiseks otsi üles arve ja selle tasumist tõendav maksekorraldus ning pöördu viivitamatult kaupleja poole. Kaupleja peab kaebusele vastama kirjalikult 15 päeva jooksul. Kui ta seda ei tee, keeldub kaebust lahendamast või Sa pole tema pakutud lahendusega nõus, võid esitada kaebuse tarbijakaitseametile. Seda aga vaid siis, kui kaup/teenus on ostetud juriidiliselt, mitte eraisikult.


Lugu on algselt ilmunud turvaportaalis "Julged hoolida."