Nutitelefonide ja ka teiste elektroonikaseadmete elu ei lõppe siis, kui esialgne omanik uue seadme ostab või need lihtsalt üle jäävad. Ekspertide hinnangul võib ühel nutiseadmel olla kuni kolm-neli kasutusringi, mille jooksul seade uue omaniku leiab, läbib remonttööd või muutub hoopiski doonorseadmeks. Ometigi on inimeste jaoks üheks murekohaks andmete kaitse ja turvalisus, ning just seetõttu ei suuna inimesed oma seadmeid uuele kasutusringile. Eksperdid selgitavad, mis saab tegelikkuses nutiseadmest pärast ringlusesse suunamist. 

“Nutiseadmetel, näiteks telefonidel, võiks eluea jooksul olla kuni kolm-neli kasutusringi,” lausus seadmete tagasiostuga tegeleva ettevõtte Upgreati partnersuhete juht Markus Veimann. '

See tähendab, et pärast iga nutiseadme tagastamist saab seade uue elu, aidates nii vähendada CO2 emissiooni ning säästa ressursse, mida muidu kulutatakse uute seadmete tootmiseks. 

Veimanni hinnangul on ringmajanduse jaoks kasutatud nutiseadmetel suur väärtus, sest need sisaldavad vajalikke materjale ja kriitilise tähtsusega tooraineid, mida saab jäätmete tõhusa käitlemise korral ringlusse võtta või taaskasutada. 

“Tagasi ringlusesse peaks suunama ka täiesti vanad või mittekasutatavad seadmed. Ka nende puhul saame kindlustada, et väärtuslike osadega tehakse parim võimalik. Näiteks muutuvad vanad ja katkised seadmed doonorseadmeteks, mille osi saab taaskasutada. Akud ja teised jupid suuname vastavalt sertifitseeritud taaskasutus- ja utiliseerimisettevõtetesse,” kirjeldas Veimann protsessi. 

Upgreat’i näitel hinnatakse seadme seisukorda nendeni jõudmisel põhjalikult. “Kui ekraan on katki, vahetame selle välja. Kui aku mahutavus on langenud alla 80%, asendame ka aku. Kui seade on korras, liigub see otse müüki ja saab uue omaniku – seejuures hindame seadmeid erinevatesse kategooriatesse, nagu A-, B- või C-klassi,” ütles Veimann.

Levinud müüt, et Eestis tagastatud seadmed leiavad oma uue elu konteinerites Aafrikas, ei pea Veimanni sõnul paika.

“Tegelikult müüakse parandatud ja kontrollitud seadmed edasi peamiselt Eestis ning ka Soomes, Lätis ja Leedus – seda koos garantiiga," kinnitas ta. "Nii kasutatakse üks seade samas regioonis maksimaalselt ära.”

 

Miks inimesed oma seadmeid ringlusesse ei suuna?

 

Üle poolte eestlastest jättis oma viimase nutitelefoni, mille kasutamise lõpetas, lihtsalt sahtlisse seisma, selgus Inbanki ja Norstati poolt korraldatud uuringust.

“Seejuures peab märkima, et paljud neist nutitelefonidest olid veel täiesti heas korras ja kasutuskõlblikud. Kui inimesed endale telefoni ostmise asemel näiteks rendiksid, siis oleks seadme uuesti ringlusse jõudmine tagatud,” sõnas Inbanki äriarenduse juht Piret Paulus. 

Kui sama uuringu järgselt plaanib kolmandik eestlaseid nutitelefoni välja vahetada 4-5 aasta tagant ning 28% inimestest 2-3 aasta tagant, siis on tegelikkuses ühe telefoni kasutusiga oluliselt pikem. Veimanni hinnangul on Apple'i seadmed, näiteks iPhone 11 mudelid, ka teisel ringil väga populaarsed just nende vastupidavuse tõttu.

“iPhone’de kvaliteet võimaldab seadmel vastu pidada kuni kümme aastat ning läbida mitu kasutusringi. Sama kehtib ka AirPods'ide ja Apple Watch'i kohta," märkis Upgreat’i ekspert. 

Pauluse sõnul koorus uuringust ka hulk erinevaid põhjuseid, miks eestlaste huvi vanu telefone tagastada on leige. “Ligi kolmandik vastanuist uskus, et vanal seadmel on nende jaoks jätkuvalt emotsionaalne või praktiline väärtus. Peaaegu sama suur hulk inimesi ei leia tagastamiseks aega ning 23% vastanuist ei pidanud rahalist kompensatsiooni tagastamise eest piisavaks,” nentis Inbanki äriarenduse juht. 

Ta tõi veel ühe olulise põhjusena välja eestlaste mure tagastatud seadmete andmete kaitse ja turvalisuse pärast, mida peab murekohaks kaks kolmandikku uuringus osalejatest.

“Parem teadmine, mis saab seadmest edasi, ajendaks inimesi kodusseisvaid seadmeid ringlusesse viima,” lisas Paulus. 

Upgreat’i ekspert kinnitas, et iga seade, mis ringlusprotsessis tagastamiseni jõuab, läbib range andmekaitseprotsessi. “Seadmete andmed kustutatakse täielikult, ning kliendi soovil on võimalik ka kõvakettad seitse korda üle kirjutada, et seadme endine ja ka uus omanik saaksid kindlustunde, et nende andmed on kaitstud,” toonitas Veinmann, kes kutsus kõiki üles oma vanad seadmed ringlusesse suunama. 

“Kui sul on sahtlipõhjas neli vana iPhone’i, mis pole enam kasutust leidnud, on aeg need tagasi tuua. Seadmeid ei tohi lihtsalt ära visata – igast seadmest saab võtta maksimumi, olgu see läbi taaskasutuse, paranduse või komponentide utiliseerimise.”