Täna toob Bioneer lugejateni mõned nipid, kuidas muuta enda igapäevased tarbimisharjumused säästlikumaks.
Täna toob Bioneer lugejateni mõned nipid, kuidas muuta enda igapäevased tarbimisharjumused säästlikumaks.
- Tarbimine ja tervis
- Katrin Jõgisaar, Bioneer.ee
- 9. märts 2009
Mõelge reklaamide olemusele.
Me oleme harjunud, et reklaamid jagavad meile ostusoovitusi pea igal sammul. Me ei saa reklaame oma elust välja lülitada, sest muidu peaksime loobuma kogu meediast ja elama erakuna metsas. Reklaame vaatame me televiisorist, näeme neid tänaval kõndides, kuulame neid raadiost, vaatame neid lehtedest ja isegi mudilastele suunatud ajakirjad on reklaami täis. Ainus, mida me teha saame, on tõsta oma tarbijateadlikkust ning mõelda kaubamärkidest kaugemale. Seda on vaja teha, sest ka tüütu reklaam mõjutab meid. Tasub enda jaoks lahti mõtestada reklaami olemus, milleks on soov püüda tähelepanu. Reklaam ei tähenda automaatselt head toodet. Olgem ausad, ükski reklaam ei hõiska avalikult, et kaup on kehv. Otsus kauba väärtuslikkuse kohta tuleb ikka ostjal endal teha.
Elage ostuhulluseta.
Ka majandussurutise tingimustes on inimesed valmis rahvamassis tõuklema ja mõistust kaotama, et osta osturallide, hullude päevade, mammutipäevade või mis iganes muu suure ostukampaania soodustooteid. Iseenesest on tore, kui kaup on soodne, aga tasub enne ostmist mõelda, kas kraami ka päriselt vaja on. Oluline on ka mõelda, miks hinnad ikkagi odavad on - äkki on tooted lihtsalt kehvemad või sunnitakse teile peale tavapärasest suurema koguse ostmist. Ostukampaaniatel võivad ju tükihinnad soodsamad olla, aga kui te säästetud raha eest või koguni suurema summa eest ebavajalikku kraami koju veate, siis olete ju ise ämbrisse astunud. Ehk tasub ostupäevadele minemata jätta või vähemalt kehtestada enda jaoks tavapärasest väiksem mittevajalikule kraamile kuluv piirsumma.
Loobuge otsepostitusega saabunud pakkumistest.
Koos kirjade, ajalehtede ja ajakirjadega kipuvad meie postkastidesse sattuma ka erinevad otsepostitusega saabunud reklaamid. Mõni neist soovitab koguda loomajuttudega kaardikesi, teine pakub postikataloogi soodustooteid, kolmas värbab teid aknaid vahetama ja neljas kutsub keeruliste aparaatidega tervist kontrollima ning imetabaseid toidulisandeid ostma. Üsna sageli on otsepostituses kaasas ka nn kingitus ehk ostulõks. Kui te tellite näiteks loomakaartide esimese tellimuse, millele on kaasa pandud ka miniraadio või kehvapoolne koolikott, siis tegelikult maksate te selle nänni ise kinni. Muud kulud kantakse reklaamkuludesse, kui te peaksite pärast esmatellimust loobuma. Kuna loobumiseks peab klient suhtlema osavate müügiinimestega, siis päris palju ei suudagi loobuda. Nii saadakse odava koolikoti himus endale mitmeaastane maksekohustus.
Vaadake üle oma otsekorraldused.
Inimesed teevad üsna sageli ajakirjade ja ajalehtede tellimiseks otsekorraldusi, et osaleda sooduskampaaniates. Kuid pärast kampaania lõppu unustatakse otsekorralduse lõpetada. Vaadake oma ajakirjade ja lehtede tellimused üle, sest maksta tasub vaid selle eest, mida tegelikult ka loete. Küsige endalt, kas ostaksite tellitud ajakirja ka juhul, kui see teil postkasti ei tuleks.
Vaba aega saab veeta ka väljaspool ostukeskuseid.
Tänapäeval on ostukeskused muutunud vaba aja veetmise paikadeks. Tegelikult saab oma päevi veeta palju sisukamalt. Minge parem parki jalutama, mängige lastega, ajage pereringis juttu või sõitke jalgrattaga. Vaba aeg ei pea tähendama ostlemist.
Miks te tahate just seda kaupa osta?
Enne ostmist mõelge, miks te just seda toodet tahate. Kas te hindate kaubamärki? Kas teile meeldib toode ise? Või hindate seda, kuidas toodet teile pakuti? Kui teete oma valiku vaid viimase kriteeriumi põhjal, siis võite hiljem ennast õnnetult tunda, sest saadud kaup ei vasta teie tegelikele ootustele.
Kui sulle see lugu meeldis, siis toeta sõltumatut rohelist meediat Anneta