Nutikate roheideede konkursi Negavatt V hooaja võitnud Circup on valmis saanud korduvkasutatavate joogitopside kiirpesumasina prototüübi ning katsetab seda Saaremaal 11.-14. juulil toimuval elamusfestivalil I Land Sound. Lisaks valmis interaktiivne koduleht, kust leiab ca 300 kohvikut ja tanklat, kes pakuvad oma topsi kasutamise eest soodustust.

KIKi juhataja Andrus Treier tunneb head meelt, et Negavati viienda juubelihooaja parimatel on jagunud entusiasmi ja motivatsiooni oma ideedega edasi minna. „Kindlasti pole see muude tööde ja tegemiste kõrvalt kerge ning seetõttu ongi märkimisväärne, et kõik esikolmikusse tulnud meeskonnad on aasta pärast auhinnarahade saamist jõudnud märgatavate tulemusteni.“

Negavati 2018. aasta konkursi 10 000-eurose peaauhinna viis koju korduvkasutatavate joogitopside kiirpesumasinaid tootev Circup. Nad on aasta jooksul teinud koostööd mitmete inseneride ja teadlastega nii Tartu kui ka Tallinna Ülikoolist ning on nüüdseks valmis saanud prototüübi, mida tuleval nädalavahetusel katsetama asutakse.

„I Land Soundi festivali külastajad saavad oma topse loputada viiel masinal. Pesemiseks mõeldud vee surve tekib mehaaniliselt jalaga pedaali vajutades, mistõttu vajab see ka vähem hooldust. Tekkinud musta vee kogume eraldi paakidesse,“ selgitab masina olemust Circupi tegevjuht Marius-Julius Urva. „Muidugi oleme ka ise üritusel kohal ning kogume tagasisidet, et prototüüpi veelgi täiendada. I Land Sound on keskkonnasõbralik festival, kus ühekordsete topside asemel kasutatakse vastupidavaid korduskasutatavaid joogitopse ning seepärast on see igati õige koht masinate proovimiseks ja tagasiside kogumiseks, et neid veelgi täiendada.“

Circupi arendusjuht Aino-Silvia Tali selgitab, et nad on uurinud erinevate kohvimüüjate huvi antud lahenduse vastu. „Paraku on Eestis tarbijate teadlikkus veel madal ning endiselt kasutatakse palju ühekordseid topse ning seetõttu on ka probleem ettevõtjate jaoks väike. Kuid oleme teinud mõningaid kokkuleppeid kohvikutele mõeldud lahenduse katsetamiseks. Tegelikult peamegi oma arendusega olema sammu võrra ees, sest see on ainult aja küsimus, millal tarbijate käitumisharjumused muutuvad,“ lisab ta.

Lisaks kaardistas Circup ära erinevad kohvikud ja tanklad üle Eesti, kust on võimalik oma topsiga jooki osta ning saada selle eest ka soodustust. Värskelt valminud kodulehelt (https://www.circup.io) on võimalik leida ca 300 asutust. Samuti valmisid Circup disainiga kleepsud, mida võib peagi näha nende kohvikute ustel, kes pakuvad oma topsi kasutamise eest soodustust.

„Oleme Negavati abiga astunud jõulisi samme oma idee elluviimiseks ning loomulikult on veel pikk tee minna, kuid Negavatt andis väga hea tõuke selleks, et asjaga pihta hakata ja esialgsest ideest reaalne ettevõte kasvatada,“ sõnab Circupi tegevjuht Marius-Julius Urva.

2018. aastal Negavati konkursil II koha saavutanud ja 5000 eurot idee arendamiseks saanud puidujääkidel baseeruvat 3D printimislahendust arendav 3Cular tegeleb jõudsalt tootearendusega, st ekstruuder on peaaegu valmis ning käed on löödud materjaliteadlasega, kelle abil tehakse saepurust vastupidav ja vormitav materjal. III koha omanik ja 3000 eurot võitnud Ressursikasutuse e-hindamine sai projektiaasta jooksul koostöös ekspertidega valmis haridusasutuste enesehindamise mudeli Rohepeegel (https://rohepeegel.ee), mida tutvustatakse 9. augustil keskkonnahariduse suveakadeemias.