Mullu valmis Praxise ja Tallinna Ülikooli koostöös ilmselt ulatuslikem ja huvitavaim uuring, mis kunagi Eestis tehtud vabaühenduste riigieelarvelisest rahastamisest. Analüüs ei piirdu vaid statistika kommenteerimisega, aga esitab väga praktilised poliitikasoovitused, leidis kokku 200-leheküljelist raportit lapanud ALARI RAMMO.
- Inimene, kogukond, ühiskond
- Alari Rammo, EMSL / Hea Kodanik
- 21. juuli 2009
Selleks töötati läbi näputäis seniseid uuringuid Eestis ning kaugemale kiigates selgus, et vaid kolmel maal (USA, Inglismaa ja Kanada) on analüüsitud rahastamise mõju ühenduste võimekusele, teisedki riigid on piirdunud korralduse kirjeldustega. Hea on lugeda, et välisriikide kogemused kattuvad lõpuks Praxise ja Tallinna Ülikooli järeldustega Eesti kohta; kurb on leida, et teistes riikides on pilt juba aastate eest palju selgem olnud.
Edasi on risti-rästi läbi võetud aastate 2006 ja 2007 riigieelarveliste eraldiste lepingud, mille kokku 30 leheküljel toodud statistikat peab igaüks ise raportist lugema, aga oluline on järeldus, et kuigi vaatlusalusel perioodil on kodanikualgatuslike vabaühendusteni jõudnud riigikassast 1,2 miljardit krooni, siis probleemiks jääb raha jõudmine vajalikul viisil vajalike ühendusteni.
Jaotus rahastamise tüübiti riigikassast ei selgu – segamini on projekti- ja tegevustoetused, avalike teenuste delegeerimised, välistoetuste vahendamine ja kaasfinantseerimine jne. Samuti viitavad raskused uuringu algmaterjali hankimisel karjuvale vajadusele selgemate andmebaaside järele, rääkimata vigastest sisestustest olemasolevates.
Viiendiku kõigist lepingutest varieeruvuse analüüsis joonistuvad välja mitmed selged arvud: ligi 2/3 on projektitoetused, tegevustoetusi vaid kümnendik; kokku kolmandik rahast on pärit tõukefondidest, 54% on olnud suunatud spordi- ja kultuurivalda, 20% haridusse ja 8,5% sotsiaalvaldkonna teenuse osutamiseks. 78% lepingutest ei olnud otseselt seostatud riiklike arengu-, tegevuskavade või programmide elluviimisega.
Tõukefondidele on 2006-2007 olnud ligipääs 200 ühendusel, mis loodetavasti ei tähenda, et nii palju ongi Eestis vaid neid organisatsioone, kes kogu nõutava halduskoormusega hakkama saavad. Uuring seab halduskoormuse osas kahtluse alla ka mõttekuse ministeeriumidel endil sõlmida alla 50 000 krooniseid lepinguid. Väikseim leping valimis oli nimelt 2500 kroonile ühe külaseltsiga.
Rahastamispraktikate tõsises erinemises ministeeriumiti pole midagi uut, aga peatükist leiab värvikaid tsitaate intervjueeritud ametnikelt, andes hea pildi nende arusaamadest ka sektoritevahelisest koostööst ning kodanikuühiskonnast laiemalt.
Rahastamise tulemuslikkust ja tegelikku mõju, selgub, ei hinnata enamikes ministeeriumides ning kinnitus on leitud ka ühenduste seas ikka öeldule, et oluline on saada end otse riigieelarve reale, siis on tulevik pilvitu. Tõesti – riigilt korduvalt raha saavaid on kõvasti rohkem kui uusi ligipääsejaid ning otse riigieelarve seadusse kirjutatud on pidanud endi eraldisi kõige vähem põhjendama.
Kokkuvõtte kümme punkti praktikatest ja probleemidest ning neli väljakutset tasakaalupunkti leidmisel on ammu teada kõigile kodanikuühendustele, kes vähegi kusagilt raha üritanud taotleda. Ühenduste seisukohti käsitleb ka kolme rühmaintervjuu põhjal raporti viimane peatükk.
Seda kõike lugedes saavad need mured loodetavasti keskselt ka avaliku võimu väljakutseteks. Konkreetseid tegevusi on ka selle uuringu tellinud Siseministeerium juba alustanud.
Loe pikemalt www.ngo.ee/uuringud.
Poliitikasoovitused
Analüüsi töögrupp pakub poliitikate parandamiseks välja kaheksa sammu ning järgmise definitsiooni: Kodanikuühenduste korrastatud rahastamine on seisund, kus avalikus sektoris kasutatakse ühtlustatud rahastamispraktikad, mis aitavad kaasa läbipaistva, ligipääsetava, avalikke huve kaitsvale ja tulemuslikule rahastamisele ning mis tõstavad ühenduste võimekust.
1. Määratleda kodanikeühenduste riigipoolse rahastamise eesmärgid – strateegiline partnerlus riigi eesmärkide planeerimisel ja elluviimisel; samuti ühenduste võimekuse tõstmine.
2. Defineerida läbipaistva, ligipääsetava, tulemusliku, avalikke huve kaitsva ja ühenduste võimekusele kaasa aitava rahastamise sisu – et ei diskrimineeritaks; hinnataks tulemusi ja rahastataks ühenduste üld- ja arenduskulusid.
3. Eristada ja defineerida rahastamise liigid, viisid ja allikad – projektirahastus, avalike teenuste delegeerimine ja ostmine ning tegevustoetus võimekuse tõstmiseks.
4. Kujundada objektiivsed rahastamise kriteeriumid rahastamise liikide kaupa – välja pakutud loetelu vastavalt rahastuse liikidele.
5. Siduda rahastamisotsused riiklike arengukavade planeerimise ja elluviimisega ning ühenduste võimekuse tõstmisega – et ühendused oleks pigem pikaajalisemad partnerid ühiste eesmärkide elluviimisel.
6. Töötada välja põhimõtted kodanikuühenduste riigieelarvelise rahastamise tulemuslikkuse hindamiseks – ühtlustada hindamispraktikaid, hinnata tulemusi nii lepingu kui arengukava tasandil.
7. Parandada kodanikuühenduste rahastamise info kogumist, kättesaadavust ja töötlemist – luua ühenduste rahastamise infosüsteem, korrastada statistika ja jätkata analüüsidega.
8. Arendada välja tugitegevused ühtsete rahastamispraktikate juurutamiseks – juhendmaterjalid, head tavad, osad õigusaktidena, pidev nõustamine ametnikele ja kontaktisikute võrgustik.
Allikas: Hea Kodanik
Kui sulle see lugu meeldis, siis toeta sõltumatut rohelist meediat Anneta