Lugude jutustamine sai hoo sisse 1999. aastal Rootsis ja on nüüd väga populaarne ka Eestis.
- Inimene, kogukond, ühiskond
- Tiina Kilkson, vabakutseline ajakirjanik
- 8. detsember 2024
- Foto: Alexandra Koch. Pixabay
Üks põhjus, miks lugude jutustamine on firmale kasulik on see, et toob juurde uusi kliente. Ka uute töötajate värbamisel võib kasu olla lugude jutustamisest. Mõjusam on kui lugusid jutustada suuliselt ja tõestisündinud juhtumistest. Rääkida võib nii positiivsest kui ka negatiivsest sündmusest.
Lugusid oskavad jutustada kõik ja see on inimestele loomuomane. Räägi enesekindlalt, pea rääkides väikeseid pause, kuula inimesi, kogu kuulajatelt tagasisidet. Lugude jutustamisel on oluline osa firmakultuuris ja selles, et töötajad tunneksid ennast ühise meeskonnana.
Lood peaksid olema tõestisündinud, kuid väikeseid fakte võib muuta ja jutu võib teha endale suupäraseks. Lugudega saab muuta firma väärtushinnanguid nähtavaks. Nii kliente kui töötajaid saab lugudega panna mõtlema, ajada naerma ja tekitada tundeid.
Vanasti jutustati laagriõhtutel lugusid, nüüd on selleks kohaks kohvinurgad, kuhu inimesed armastavad koguneda.
Millest jutustada?
Jutustada võib kõigest, mis kirgi tekitab. Oluline on, et jutt oleks kaasahaarav ja tekitaks tundeid. Rääkida võib näiteks rahulolevast kliendist või ka rahulolematust kliendist. Jutustused aitavad probleemidele lahendust leida. Jutu rääkimine on tööl väga oluline, et meeskond oleks üks tervik. Paljud inimesed veedavad tööl enamuse oma ärkveloleku ajast.
Oluline on, et rääkija oleks inspireeriv ja, et tema jutus jääks kõlama mingi humoorikas mõte või fakt. Kõige paremad on lood elust enesest, mis on juhtunud just teiega, kuidas probleem oli ja mida sellest õppisite ning kuidas probleemi lahendasite. Ka lastele on vahel hea unejutu asemel rääkida mõni tõestisündinud jutt teie enda lapsepõlvest, kui olite veel lasteaialaps või käisite koolis. Hea on kui räägite lapsele või lapselapsele just sellest ajast, kui olite tema vanune, mis tekitab äratundmishetke, et teiegi olete olnud väike laps koos oma rõõmude ja muredega.
Hea jutt on see, mis teis endas tekitab tundeid ja mis on teile aastateks meelde jäänud, järelikult on olnud teile olulise sündmusega tegemist. Vali just need jutud, mis sobivad antud hetke ja sobivad kuulajatele. Lugu peab olema elav ja mitte ebamääraste üldistustega.
Viimistlemine
Lool on peategelane, kulminatsioon, kõrvaltegelased. Lood on olulised tööriistad. Lood võivad lisada firmakultuuri värvi ja sära. Kõige tähtsam on sündmus ise ja liiga palju üksikasju ei ole vaja lisada. Kirjelda tausta, määra peategelane, jäta ära liigsed numbrid ja raskesti meelde jäätavad asjad. Toimeta lugusid endale sobivaks. Lugude kaudu saab talletada organisatsiooni kultuuri.
Kõige parem on levitada suuliselt, kuid lugusid võib kirjalikult levitada ka kliendilehtedes
Lood võivad tekitada firmas meie tunnet kiiremini. Kes me oleme, millised me oleme ja mille eest seisame. Jutusta nii, nagu räägiksid hea sõbraga. Uusi lugusid võib ka ise tekitada, mingit olukorda võimendades või lavastades. Oluline on sõnadega maalida inimestele pilt olukorrast, mis tekitab tundeid ja jääb kauaks meelde.
Lugude rääkimine on omaette dialoog rääkija ja publiku vahel. Räägi südamest südamesse, räägi tõtt, ole julge. Ka imepisike jutt võib tekitada imet, kui on tabanud õige hetke ja jõuab
otse kuulajate südamesse.
Lood võivad sulatada jäätunud südameid ja tugevdada meeskonda. Muutuste juhtimisel firmas on lood heaks vahepalaks. Ka rasketel aegadel võib olla lugudest abi. Lood aitavad kaasa tööandja brändi kujundamisse, kui lugu peegeldab ettevõtte kultuuri ja väärtushinnanguid. Juht võiks innustada ka töötajatel oma lugusid kaastöötajatega jagamast. Lood muudavad tööandja nähtavaks. Faktid informeerivad, lood aga puudutavad meie südame hääli ja tekitavad tundeid ning
kuuldu jääb seega kergemini ja kauemaks meelde. Lood on ka suurepärased õppevahendid, mis pakuvad palju õpetlikku.
Hea jutustaja peab olema ühtlasi ka hea kuulaja. Lugude jutustamine toob teie firmale kasu ja sellega tasub tegeleda igas firmas ja ka perekond on väike organisatsioon, kus lood tekitavad ühtekuuluvust ja loovad ühist mälu. Head lood on need, mis tekitavad tugevaid tundeid.
Head lugude jutustamist!
Kui sulle see lugu meeldis, siis toeta sõltumatut rohelist meediat Anneta