Esmalt tuleks alustaval ettevõtjal mõelda, kas ma sobin ettevõtjaks? Kas mul on piisavalt oskuseid või on vaja ennast täiendada?

Hea oleks leida endale äriidee, millega turule tulla. Mina olen ettevõtja juba üle viie aasta ja mulle meeldib olla vabakutseline, sest siis mul on palju vaba aega, saan teha, mis mulle meeldib ja kellega koos tahan töötada, ka seda saan valida.

Ettevõtja olla on hea, kuid samas ebakindel. Mul on kõige raskemad kuud majanduslikult november, jaanuar ja veebruar, sest siis ei ole laatasid. Ma ise toodan logopeedi metoodikaga lasteraamatuid ja teen lauamänge ja käin oma tooteid esitlemas lasteaedades ja raamatukogudes.

Kuna kõik sõnad algavad raamatus mul ühe kindla tähega, siis on see küllaltki unikaalne stiil ja olen sellega pääsenud ka üleriigilisse meediasse. Meedia on väga hea reklaamikanal, pärast esinemist tuntakse mind ära ja ostetakse rohkem, sest ollakse toodanguga paremini kursis.

Ettevõtjaks olemise miinuseks on see, et sissetulek on ebastabiilne, mis pereinimesele ei sobi. Raha peab olema kindlasti tagavaraks, sest tooted tuleb oma rahaga toota valmis enne, kui saab müüma hakata.
Raha tuleb tagasi alles müües ja seda ka mitte kohe. Raamatupoed võtavad näiteks raamatuid realisatsioonimüüki ja 45 päeva pärast müüki saab alles raha.

Kui oma äriga alustada, siis tuleks mõelda mida ma oska, tahan ja teen paremini, kui teised, et minu tooteid või teenuseid ostaksid. Hea on teha tagavaraplaan, et kui uue tootega ei lähe turul hästi, kas tegelen tootearendusega ja täiustan toodet või teen uue toote või lahkun hoopis turult ja lähen palgatööle.

Ettevõtjaks olemisel on minu jaoks väga palju plusse ja just paindlikkus, rutiinivaba elu. Oluline on oma laovarusid tootmisel planeerida sedasi, et ei toodetaks lattu seisma. Hea on teada oma toodangu kõrghooaega ja arvestada just sellega. Näiteks hea aeg on mul jõululaadad ning selleks ajaks planeerin teadlikult uusi tooteid, millega turule tulla. Hea on regulaarselt tulla turule millegi uuega, sest kliendid armastavad uusi tooteid.

 

Kes sobib ettevõtjaks?

 

Kui julged riske võtta, oled ettevõtlik, sul on ideesid, mida soovid ellu viia, oskused, millegi alal ja suur tahtmine ning aeg ja abilised, kes aitavad toota, müüa, raamatupidamist teha jne. Kõike ei pea ise tegema, kuid on hea, kui oskad paljusid alasid nii hästi ka ise, et suudad tööd juhtida ja kvaliteeti kontrollida. Tähtis on tänapäeval nii hind kui kvaliteet, mis peavad olema vastavuses ja soovitavalt hea hinnaga hea toode.

Mina ise teen projektipõhiselt ja põhitöökohaga olen oma firmas tööl ainult mina. Praegune töökorraldus sobib mulle hästi, sest saan teha erinevaid tooteid, erinevate kaastöötajatega. Väike aeg ikka leitakse, et projektis osaleda. Eestis tuleks töötajal teenida firmale 2024. aasta seisuga 10.000 eurot kuus vähemalt, et teda pidada täiskohaga.

 

Hea on tunda oma konkurente

 

  • Käi ringi avatud silmadega ja vaata, mida turul toodetakse, mida saaksid teha ise paremini, soodsamalt, pisut uudsemalt? Alati ei peagi toode olema täiesti uus, vaid võib eelmist toodet pisut edasi arendada, teha mõne lisafunktsiooniga, mõnda asja hoopis lihtsustada.
  • Olulisel kohal on teadmised, mis võimaldavad sul ettevõtjana tegutseda. Teadmised on justkui garantiikiri kliendile, et sinu peale võib loota. Tähtis on leida endale head ja usaldusväärsed koostööpartnerid, kes teevad hea hinnaga, kokkulepitud ajaks tooted kvaliteetselt valmis. Kui veel õpid, siis on ka koolis õpetajatelt võimalik nõu küsida, kui millegi tegemisel jääd hätta.
  • Tea, et firmajuht on oma firma süda, mis peab panema firma tööle, et tooted ja teenused valmiksid õigeks ajaks, oleks olemas koostööpartnerid, kes oskavad ja tahavad panustada sinu firmasse, et kvaliteet oleks tagatud ja tähtaegadest ja lubadustest peaksid kõik firmas kinni.
  • Oluline on, et oled innovaatiline ja areneksid pidevalt, sest paigalseis on taandareng. Kliendid ootavad järjest uusi, paremaid, innovaatilisemaid tooteid turule ja klientidele tuleb olla meelejärgi.
  • Tunne oma klienti ja uuri, mida klient soovib, kuidas, kus ja millal soovib toodet või teenust tarbida ja vasta kliendi vajadustele.
  • Mõtle läbi, milline on sinu tüüpklient ja tooda just oma klienti silmas pidades.
  • Panusta pidevalt oma firmasse nii teadmiste, oskuste kui ka rahaga. Firma on kui elusorganism, mille
  • eest juht peab hoolitsema.
  • Töötajate eest tuleb hästi hoolitseda, et nad tahaksid sinuga koostööd teha.
  • Töötajaid saab motiveerida ka mitte rahaliselt, näiteks tänada tehtud töö eest väikese kingitusega või
  • lisa puhkepäeva andes töötajale vajalikul päeval.
  • Õpi oma töötajaid tundma ja kohtle neid nagu oma
  • pereliikmeid, kellele soovid head.
  • Juhist oleneb firmas väga palju ja firma on juhi nägu.